BILA NAK KAHWIN???

a’kum wrt wbt… sekadar utk kongsian bersama… just utk selingan, no harm :)  

Bila nak kawin???

Di sini orang bertanya

Di sana orang menyoal

Tak kira teman mahu kenalan

Asyik-asyik itu je yang jadi bualan

Begitulah nasib orang bujang

Tak kira lelaki mahupun perempuan  

Bila nak kawin???

Keluarga pun dah mula risau

Si teruna. emak bimbang jadi bujang terlajak

Si dara. ayah takut bergelar andalusia  

Bila nak kawin???

Jiran turut sama menumpang tanya

Bila dijawab jodoh belum ada

Kata mereka, kita kenalah usaha

Mandi bunga salah satu caranya

Tak pun mandi ais boleh dicuba(he..he..ni cadangan pelik kawanku)

Bila nak kawin???

Aduuuhh.aku disoal lagi Kawin???

Nak kawin dengan sapa?

Calon pun takde.

Hah!!! Awak tu memilih sangat agaknya Ewah-ewah sedap sungguh mulut berkata  

Bila nak kawin???

Akan ku kawin jam-jam ni juga ( haa.haa.haa)

Andai memilih suami semudah bershopping di pasar malam

Atau semudah membeli VCD cetak rompak

Atau sesenang memakan twisties..  

Bila nak kawin???

Aaahhh.sungguh aku bosan

Banyak yang lain boleh jadi persoalan

Kenapa asyik itu yang dihadapkan

Apa kita nak heran Lambat cepatnya jodoh, Allah yang tentukan.  

Bila nak kawin???

Pada yang masih bujang

Biarkanlah mereka terus bertanya

Usah ditunggu letih mulut mereka (Takkan letihnya sampai bebila..)

Kalau ada jodoh. Insya-Allah takkan ke mana.  

Bila nak kawin???

Pada yang asyik menanya

Usah dirisaukan jodoh orang

Jaga masjid sendiri agar tidak goyang

Lain orang lain rezekinya

Syukurlah dengan apa yang kita ada.  

p/s:sesuai utk diberikan sbg jawapan bila org tanya “bila nak kawin??”🙂  ilmu kongsian bersama  ilalliqa’

4 thoughts on “BILA NAK KAHWIN???

  1. As’kum,
    tepat sekali… setuju setuju…
    semuanya Allah dah tentukan..
    usaha, doa dan tawakal…
    tu je resepi nya…

    so, takyah risau..
    org nak ty.. biarkan diaorg penat ty..
    senyum aja…
    hi3x….

    salam….

  2. tapi kadang tetep aj risau….
    apalagi kalo liat temen kita atau disekitar kita yang tinggal nentuin tanggal.lha kita seorangpun belum ada (aku ga bilang ga ada tapi belum)..coz pasti akan tiba waktunya…janji Allah pasti benar,
    emang musti banyak2 memohon sama Allah….banyak2 taat sama Allah, banyak2 doa….
    nah sampai waktu tiba, banyak yng sebaiknya kita lakukan diantaranya terus perbaiki diri, berlatih menerima kekurangan diri dan orang lain, bersyyukur dengan apa yang ada…
    berlatih menjaga emosi, menjaga sabar.berlatih menjadi pribadi yang disenangi kawan..berlatih bagaimana menghadapi orang yang tidak sesuai kita harapkan (kawan/rekan kerja)…
    coz keadaan tidak menyenangkan akan selalu mengiringi kehidupan kita apalagi ketika telah berumah tangga,,,,,kalo hati kita tidak terlatih menyelesaikan dan menghadapi apapun dengan baik mungkin akan jadi pemicu ketidak tentraman hati….setidaknya itu yang sedang aku laukan..jadi intinya adalah bukan masalah yang jadi permasalahan tapi bagaimana kita menyikapi masalah dengan sikap yang terbaik..InsyaAllah..mari kita terus belajar perbaiki diri.

  3. Askum………..

    pd yg risau sbb blm kawin. jgn risau @ tension. small matter tu. ada jodoh kawin la. takde tggu le. org yg tanya bkn menyibuk. ambik berat je. biasa la org dh kawin tau manis dan pahit kawin so mrk nk anda sama2 rasa apa yg mrk rasa. sy dh kawin tp xkisah lh kalau ada yg xkawin lagi. hidup bkn kita yg atur tp tuhan. so pd yg blm kawin enjoy puas2. jodoh anda tetap ada lambat atau cepat di dunia atau di sana. hanya Allah SWT yg MAHA MENGETAHUI. BERDOA DAN USAHA. OK. bye………………….:)🙂

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s