Kata-kata Hikmat Saidina Umar R.A

  • Kebajikan yang ringan adalah menunjukkan muka berseri-seri menunjukkan kata-kata lemah lembut
  • Barangsiapa menempatkan dirinya di tempat yg menimbulkan persangkaan maka janganlah menyesal kalau orang menyangka buruk padanya
  • Tidak ada ertinya Islam tanpa jemaah dan tidak ada ertinya jemaah tanpa pemimpin dan tidak ada ertinya pemimpin tanpa ketaatan
  • Aku tidak pedulikan atas keadaan susah atau senangku kerana aku tidak tahu manakah diantara keduanya yang lebih baik dariku
  • Kalau kita bermewah-mewah di dunia akan kurang ganjarannya di akhirat
  • Apabila engkau melihat orang yang berilmu mencintai dunia, maka curigailah ia mengenai agamanya, kerana orang yang mencintai sesuatu ia akan menyibukkan diri dengan apa yang dicintainya itu

68 thoughts on “Kata-kata Hikmat Saidina Umar R.A

  1. hai…sekiranya ada cerita teladan dan kata-kata motivasi,tolong sendkn kt emel sy k..tq…

    p/s:
    terima kasih kerana berminat dengan artikel dalam laman ini..

  2. salam…
    terima kasih kerana berminat dengan lamannurani..
    sebarang post terbaru boleh saudari ikuti dengan melanggan FEED RSS terus dari laman ini..
    sebarang pertanyaan bolehla dihantar ke lamannurani@gmail.com..
    terima kasih..

  3. Asalamualaikum..

    Salam perkenalan dari saya..apa yang dipaparkan dilaman nurani cukup banyak ilmu pengetahuan yang boleh dikongsikan bersama dengan saudara..saya harap banyak lagi panduan yang berguna akan terus diisi dalam laman ini yang boleh diguna pakai oleh sesiapa sahaja..bagi saya dalam kerjaya yang dicebri masa kini dapat membantu tugas-tugas harian saya..

    TQ..

  4. Syaidina Umar r.a adalah salah seorang yg DIREDHAI ALLAH,
    ikutilah kata-kata beliau..krn tiap kata-katanya diredhai Allah swt…ZAY YG MAHA AGUNG.

  5. Nabi Muhammad pernah bersabda yang bermaksud ,

    “ketahuilah bagi kamu bahawa dalam diri manusia itu terdapat segumpal daging yang mana apabila baik daging itu , maka baiklah seluruh tubuhnya , dah jika buruk daging itu , maka buruklah seluruh tubuhnya , ketahuilah bagi kamu bahawa daging itu ialah HATI”

    wahai umat Islam , sucikanlah hati kamu , mudah-mudahan kamu berjaya .

  6. setiap kata-kata membawa seribu makna..
    jangan sekadar membaca..
    fahamilah ia untuk kebaikan bersama..
    same2 kita muhasabah diri..
    -say cheese..-(“,)

  7. semoga apa yg dipaparkan dlam page ne memberi byak iktibar kpada kte semua……..
    b’sma merebut keredhaan drpada Allah s.w.t………INSYAALLAH…^^

  8. assalammualaikum…syukur sgt ramai yg b’minat dgn laman ni..hrp kta sume m’dpt keredhaannya..amin

  9. RASULLULLAH SAW bersabda…sesiapa yang mejaga dua perkara aku menjamin syurga baginya…….satu adalah lidah dan kedua adalah kemaluannya……….renung2 kan lah dan fikir2 kan lah…kalau ingin tau lagi…. kena usaha lagi dan lagi sehingga tiada lagi..smoga ALLAH SWT memberi kita kekuatan untuk menjaganya…………AMIN YA ALLAH………………

  10. dunia mau kiamat….Dajjal tak lama lagi muncul ………. cepat cepat lah bertaubat….jangan sampai terlambat…..celaka manusia yang hidup d zaman kemuculan Dajjal………

  11. Assalamualaikum…

    Dengan membaca dan memahami kata-kata hikmat dari Saidina Umar r.a ini, telah memberi saya kesedaran tentang beberapa perkara dalam hidup..

    Saya bersyukur dengan rezeki dan ilmu yang ALLAH s.w.t perkenankan kepada saya sehingga hari ini..Alhamdulillah…

    Terima kasih…

  12. memang manusia selalu lupa akan janji dan amaran tuhan. bagi mereka yang mempunyai ilmu , sebarkanlah dakwah kepada kami. patutlah Allah bersumpah dengan MASA. ilmu klau tak dikeluarkan ia akan terpendam jauh. namun bila disebarkan ia akan menjadi permata yang bergilap.terima kasih kerana ramai yang sudi mengingatkan kami yang lupa.

  13. salam…
    thanx coz sediakn byk kata2 hikmah tok djdikan pnduan…
    selesai jgak keje svik sye…
    thanx so much!!!
    wassalam..

  14. `terima kasih kerna m`nyediakan laman web ini.setiap kata2 hikmat yang d berikan memberi kata2 semangat untuk meneruskan kehidupan yang t`lalu mencabar ini`.

  15. terima kasih….semoga hidup kita dicucuri rahmat ALLAH dan mendapat berkat di dunia dan di akhirat sana…

  16. ya,betul Merdeka!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  17. sungguh bagus kata-kata pesanan imam syafie ni.. mnjadi panduan hdp kt sume.. mtk izin share ye.. utk tjuan bdkwah ssama kt.

  18. assalamualaikum,minta send ke email kalau ade lagi himpunan kata2 yang lebih indah…utk pedoman bersame..tq.

  19. Assalamualaikum,terima kasih dengan kata-kat hikmat sebegini………..insya ALLAH ianya akan dijadikan sebagai pedoman hidup saya….

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s