Hadis Ketigapuluh Tujuh

Hadis Ketigapuluh Tujuh :

Dari Ibn Abbas r.a dari Rasulullah SAW yang meriwayatkan hadis ini daripada Tuhannya Tabaraka Wa Ta’ala, katanya : ” Sesungguhnya Allah telah menetapkan yang baik dan yang jahat, dan telah menerangkan keduanya itu. Maka barangsiapa yang bercita kepada kebaikan, kemudian ia tidak mengerjakannya – Allah akan mencatit disisinya satu hasanah yang sempurna. Dan jika ia melaksanakan, nescaya Allah akan mencatitkan di sisi-Nya sepuluh hasanah hingga tujuh ratus kali lipat ganda dan hingga sampai beberapa kali ganda banyaknya. Dan jika ia bercita-cita mengerjakan sesuatu kejahatan kemudian tidak dilakukannya, Allah akan mencatitkan di sisi-Nya satu hasanah yang sempurna. Jika ia meneruskan cita-citanya yang jahat itu dan melakukannya, Allah akan mencatitkan baginya satu kejahatan sahaja. ~ Riwayat Bukhari dan Muslim dalam kitab sahih keduanya.

Advertisements

2 thoughts on “Hadis Ketigapuluh Tujuh

  1. assalamualaikum,saya bukanlah hendak mengomen tetapi mahu memberitahu agar memberikan kesimpulan serta penjelasan daripada hadis ini.Wallahuallam.

  2. wasalam en.suhaib, saya ingin mencadangkan supaya en.suhaib, copy hadis ini dah paste ke ustaz2 yg ada dlm FB or email terus kepada mereka. Saya rasa admin. xperasan comment en.suhiab. terima kasih.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s