Ummi Sulaim bt Milhan

Ummi Sulaim adalah antara wanita yang pertama berbaiat (menyatakan keislaman) dengan Rasulullah bersama anaknya Anas. Suaminya Malik b. Nadzar telah membantah akan keislaman Ummi Sulaim tetapi sedikitpun tidak diendahkannya. Malik b.Nadzar akhirnya dibunuh oleh perompak semasa dalam perjalanannya ke Syam untuk berniaga. Selang beberapa waktu datanglah Abu Talhah yang masih musyrik ketika itu untuk meminang Ummi Sulaim bagi dirinya. Jawab Ummi Sulaim. “Wahai Abu Talhah! Sedarkah engkau bahawa antara kita amat berbeza”.

          “Engkau masih menyembah Tuhan batu yang tidak boleh memberikan apa-apa manfaat padamu. Apakah engkau tidak merasa malu dengan perbuatan bodoh kamu itu padahal kamu adalah orang yang berakal dan berbudi pekerti yang baik. Aku tidak akan menerima lamaranmu itu selagi kamu masih dalam kesesatan”. Akhirnya Abu Talhah dengan ikhlas menyatakan keislamannya lalu mereka berkahwin. Hasil dari perkahwinan ini, mereka dikurniakan seorang anak bernama Abdullah b.Abu Talhah.

          Ummi Sulaim juga pernah menyertai beberapa peperangan bersama Rasulullah antaranya Perang Uhud. Dalam peperangan ini, beliau telah merawat luka, menyediakan makanan dan minuman mereka. Begitu juga dalam Peperangan Hunain walaupun pada masa itu dia sedang mengandung tetapi dengan pisau yang terselit dipinggang, dia akan mempertahankan dirinya dan juga kaum muslimin agar tidak melarikan diri dari medan pertempuran. Demikian semangat yang ditunjukkan oleh wanita di zaman Rasulullah.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s