Hanya untuk orang-orang yang nak kahwin!

Assalammualaikum w.b.t dan selamat sejahtera sahabat yang dikasihi.

Mungkin kini, anda sedang dilamun cinta. Usia perkenalan yang sudah agak panjang dengan si “dia” …. membuatkan anda merasakan, sudah tibalah masanya ntuk anda mengikat kukuh cinta anda dengan ikatan yang sah, iaitu sebuah ikatan perkahwinan. Satu ikatan suci murni yang akan menjadikan anda berdua sebagai sepasang suami-isteri yang sah dan seterusnya hidup dengan aman dan bahagia.

Namun.. merealisasikan impian rumahtangga itu.. bukanlah suatu perkara yang mudah sepertimana memetik sekuntum bunga di taman. Keinginan anda yang membuak-buak untuk mendirikan rumah tangga itu, terhenti seketika setelah anda membuat sedikit kira-kira tentang perbelanjaan yang diperlukan untuk melangsungkan perkahwinan anda.

RM 15,000? Perghh… itu belum masuk kos pengangkutan untuk pergi ke rumah pengantin. Duit minyak, tol, tempat penginapan, upah penanggah, sewa peralatan set audio video, upah juruvideo, potpuri… dan bermacam-macam lagi 1001 benda yang perlu anda sediakan untuk melangsungkan majlis perkahwinan anda.

Itu hanyalah baru kos sebelum dan semasa anda melangsungkan perkahwinan… bagaimana pula dengan kehidupan selepas perkahwinan anda? Bajet honeymoon?.. Bajet untuk sewa rumah baru? Perabot serta kelengkapan-kelengkapan rumah? TV.. Set Bilik Tidur.. Kelengkapan Dapur untuk memasak.. dan macam-macam lagi… semuanya memerlukan WANG….

Pendek kata.. “Jika tidak ada wang simpanan sekurang-kurangnya RM15,000 dalam akaun bank anda… jangan bermimpilah nak kahwin.”

Mungkin anda pernah mendengar sindiran sebegitu. Memang ianya agak pedih dan menyakitkan hati.. tetapi.. itulah hakikat kehidupan yang perlu anda hadapi dan terima.

Saya memahami situasi anda…. Anda mungkin baru sahaja tamat belajar dan baru sahaja mendapat pekerjaan, itupun kontrak sahaja, belum lagi mendapat jawatan tetap. Di dalam situasi sebegini, memang agak sukar untuk anda menyimpan wang yang banyak untuk perkahwinan anda. Lebih-lebih lagi dengan beberapa bebanan hutang yang terpaksa anda tanggungi seperti hutang kad kredit, hutang kenderaan (Motorsikal/Kereta) dan juga hutang pelajaran (PTPTN) yang anda ambil sewaktu belajar dahulu.

Ataupun.. mungkin anda sudah lama bekerja. Tetapi, hingga kini, anda masih tidak lagi dapat mengumpul wang yang secukupnya untuk melangsungkan perkahwinan anda.

Gaji anda boleh tahan juga, tapi.. yang peliknya, setiap hujung bulan, anda pasti tidak akan cukup duit, anda tidak pasti kemana wang anda menghilang setiap bulan. Rasa-rasanya.. anda tidaklah ada ber”joli” sakan.. tetapi.. pada setiap bulan, anda pasti tidak cukup wang… atau lebih baik sedikit.. wang gaji anda hanya cukup-cukup sahaja. Asal cukup bulan sahaja.. wang anda habis.. cukup bulan je.. wang anda habis… sedikit pun tidak dapat nak menyimpan. “Macam mana lah nak kahwin kalau macam ni?” kata hati anda….

Lebih membingungkan lagi… kekasih anda sudah mula bertanya.. “Bila abang nak masuk meminang? Mak saya dah tanya dah bila abang nak masuk meminang?”…

Fuhh… memang satu soalan yang agak mencabar.. “Kalau ikutkan hati aku.. hari ini juga aku nak kahwin….. tapi… apakan daya….. duit simpanan ku tak cukup-cukup lagi… Oh! “ keluhan anda di dalam hati. Mulut anda tidak berkata apa-apa, anda hanya mampu membisu. Untuk tidak mahu meresahkan hati, anda cuba mengalihkan topik perbualan anda kepada topik yang lain… tetapi kekasih anda seperti tidak berpuas hati. Dia mula menarik muka masam kerana beranggapan anda tidak serius di dalam perhubungan cinta anda.

Hari demi hari terus berlalu.. anda kini bertekad untuk mengumpul duit untuk melangsungkan perkahwinan anda dengan secepat yang mungkin. Anda mula melupakan tabiat bersarapan dan minum petang harian anda. Sehari.. anda makan 2 kali sahaja… kalau rasa-rasa boleh tahan.. anda akan makan sekali sahaja sehari. Mee segera kini menjadi stok makanan yang wajib bagi anda. Semuanya kerana gara-gara ingin menyimpan duit untuk perkahwinan anda. Waktu kerja anda pula menjadi semakin panjang… kalau boleh.. hari-hari anda ingin membuat kerja lebih masa di tempat kerja anda. Hidup anda kini hanya ada 2 tempat sahaja.. rumah.. tempat kerja.. rumah.. tempat kerja.. rumah.. tempat kerja… tiada lagi masa untuk menonton wayang.. tiada lagi waktu untuk beriadah dan bersukan bersama-sama rakan anda diwaktu petang. Masa anda kini.. hanyalah untuk kerja-kerja-kerja dan kerja… semuanya sebab nak cari duit kahwin punya pasal.

Kesimpulannya…

cepat-cepat kumpul duit kahwin dan langsungkan perkahwinan..
Kalu tak cukup duit nak buat kahwin, jangan risau, boleh gi website

http://www.maskahwin.com/index.php?ref=rodziah82

Insyallah, dapat membantu.
Bye!

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s