Makan diluar

Sekadar ingatan buat dr sdr dan para pembaca..

Hati-hati makan diluar walaupun kita tengok dan kita nampak pengusaha makanan adalah melayu. Tentukan bahan perasa atau bahan utk masakan BUKAN DARI THAILAND/VIETNAM yang dikhuatiri dari sumber haram. Ini kerana makanan akan menjadi darah daging dalam tubuh kita. Jika daging itu ada unsur haram, neraka tempatnya. Jadi,ambil langkah mudah untuk memasak sendiri dirumah.Jimat dan kita pun yakin dengan cara masakan sendiri Teruskan membaca

Landak

Landak ialah haiwan yang mempunyai banyak duri diseluruh tubuhnya. Duri ini digunakan sebagai alat pertahanan diri ketika diserang musuh. Untuk pengetahuan anda, seekor landak dewasa mempunyai lebih 30,000 duri diseluruh tubuhnya.

Asma Ul-Husna

Dari Abdullah bin ‘Amr r.a., Rasulullah s.a.w. bersabda:

“Sampaikanlah pesanKu biarpun satu ayat…”

Dari Abu Hurairah r.a. bahwa Nabi s.a.w bersabda:
“Sesungguhnya Allah mempunyai 99 nama, iaitu 100 kurang satu. Siapa yang menghafalnya akan masuk syurga.” Sahih Bukhari.

1. Allah
2. Ar-Rahman – Maha Pemurah
3. Ar-Rahim – Maha Penyayang
4. Al-Malik – Maha Merajai/Pemerintah
5. Al-Quddus – Maha Suci
6. As-Salam – Maha Penyelamat
7. Al-Mu’min – Maha Pengaman
8. Al-Muhaymin – Maha Pelindung/Penjaga
9. Al-^Aziz – Maha Mulia/Perkasa
10. Al-Jabbar – Maha Pemaksa
11. Al-Mutakabbir – Maha Besar
12. Al-Khaliq – Maha Pencipta
13. Al-Bari’ – Maha Perancang
14. Al-Musawwir – Maha Menjadikan Rupa Bentuk
15. Al-Ghaffar – Maha Pengampun
16. Al-Qahhar – Maha Menundukkan
17. Al-Wahhab – Maha Pemberi
18. Ar-Razzaq – Maha Pemberi Rezeki
19. Al-Fattah – Maha Pembuka
20. Al-^Alim – Maha Mengetahui
21. Al-Qabid – Maha Penyempit Hidup
22. Al-Basit – Maha Pelapang Hidup
23. Al-Khafid – Maha Penghina
24. Ar-Rafi^ – Maha Tinggi
25. Al-Mu^iz – Maha Pemberi Kemuliaan/Kemenangan
26. Al-Muthil – Maha Merendahkan
27. As-Sami^ – Maha Mendengar
28. Al-Basir – Maha Melihat
29. Al-Hakam – Maha Menghukum
30. Al-^Adl – Maha Adil
31. Al-Latif – Maha Halusi
32. Al-Khabir – Maha Waspada
33. Al-Halim – Maha Penyantun
34. Al-^Azim – Maha Agong
35. Al-Ghafur – Maha Pengampun
36. Ash-Shakur – Maha Pengampun
37. Al-^Aliyy – Maha Tinggi Martabat-Nya
38. Al-Kabir – Maha Besar
39. Al-Hafiz – Maha Pelindung
40. Al-Muqit – Maha Pemberi Keperluan
41. Al-Hasib – Maha Mencukupi
42. Aj-Jalil – Maha Luhur
43. Al-Karim – Maha Mulia
44. Ar-Raqib – Maha Pengawas
45. Al-Mujib – Maha Mengabulkan
46. Al-Wasi^ – Maha Luas Pemberian-Nya
47. Al-Hakim – Maha Bijaksana
48. Al-Wadud – Maha Pencinta
49. Al-Majid – Maha Mulia
50. Al-Ba^ith – Maha Membangkitkan
51. Ash-Shahid – Maha Menyaksikan
52. Al-Haqq – Maha Benar
53. Al-Wakil – Maha Berserah
54. Al-Qawiyy – Maha Memiliki Kekuatan
55. Al-Matin – Maha Sempurna Kekuatan-Nya
56. Al-Waliyy – Maha Melinuingi
57. Al-Hamid – Maha Terpuji
58. Al-Muhsi – Maha Menghitung
59. Al-Mubdi’ – Maha Memulai/Pemula
60. Al-Mu^id – Maha Mengembalikan
61. Al-Muhyi – Maha Menghidupkan
62. Al-Mumit – Maha Mematikan
63. Al-Hayy – Maha Hidup
64. Al-Qayyum – Maha Berdiri Dengan Sendiri-Nya
65. Al-Wajid – Maha Menemukan
66. Al-Majid – Maha Mulia
67. Al-Wahid – Maha Esa
68. As-Samad – Maha Diminta
69. Al-Qadir – Maha Kuasa
70. Al-Muqtadir – Maha Menentukan
71. Al-Muqaddim – Maha Mendahulukan
72. Al-Mu’akhkhir – Maha Melambat-lambatkan
73. Al-‘Awwal – Maha Pemulaan
74. Al-‘Akhir – Maha Penghabisan
75. Az-Zahir – Maha Menyatakan
76. Al-Batin – Maha Tersembunyi
77. Al-Wali – Maha Menguasai Urusan
78. Al-Muta^ali – Maha Suci/Tinggi
79. Al-Barr – Maha Bagus (Sumber Segala Kelebihan)
80. At-Tawwab – Maha Penerima Taubat
81. Al-Muntaqim – Maha Penyiksa
82. Al-^Afuww – Maha Pemaaf
83. Ar-Ra’uf – Maha Mengasihi
84. Malik Al-Mulk – Maha Pemilik Kekuasaan
85. Thul-Jalali wal-Ikram – Maha Pemilik Keagungan dan Kemuliaan
86. Al-Muqsit – Maha Mengadili
87. Aj-Jami^ – Maha Mengumpulkan
88. Al-Ghaniyy – Maha Kaya Raya
89. Al-Mughni – Maha Penberi Kekayaan
90. Al-Mani^ – Maha Membela/Menolak
91. Ad-Darr – Maha Pembuat Bahaya
92. An-Nafi^ – Maha Pemberi Manfaat
93. An-Nur – Maha Pemberi Cahaya
94. Al-Hadi – Maha Pemberi Petunjuk
95. Al-Badi^ – Maha Indah/Tiada Bandingan
96. Al-Baqi – Maha Kekal
97. Al-Warith – Maha Membahagi/Mewarisi
98. Ar-Rashid – Maha Pandai/Bijaksana
99. As-Sabur – Maha Penyabar

Sajak Kematian

Saya ada mengikut berita pukul 8. sajak kematian menjadi perhatian dari golongan yang “sayang anak”. sajak ni dah lama tp kenapa baru sekarang nak heboh..pelik juga..sy mmg tak setuju dengan komen orang tertentu bahawa sajak kematian patut diharamkan..macam2 reaksi negatif.

dlm sajak kematian atau cd ALAM BARZAKH ada memaparkan dosa2 bg mereka yang melanggar perintah Allah, derhaka kepada ibubapa, mat rempit, balasan bg mereka yg meninggalkan solat dll.mereka mengupas sedikit sahaja bkaitan azab spt yg tkandung dlm al-quran.bukankah al-Quran itu kalam Allah?

rmi yg tak stuju kerana peserta motivasi ini ialah kanak2 sek ren. bukankah umur sebegini amt sesuai didedahkan dgn unsur keagamaan berbanding dengan program melalaikan mereka spt rancangn realiti yg t’lalu byk di paparkan oleh media elektronik. pernahkan tuan/puan melihat pertandingan PIDACIL (pidato kecil) yg menjadi siaran kesukaan ramai di indonesia?ada peserta berusia 4-12thn sudah pandai berpidato dan berhujah menggunakan al-quran dan hadis. di negara kita,tak wujud pun program seperti itu.ada masa, tuan/puan blh lihat di youtube..

jiwa anak2 msh bersih.jgn sirami mereka dgn maksiat dan hal2 bertentang dgn hukum agama.mslh remaja semakin btambah.saya ada seorang pelajar thn 2 yg sudah pandai bcinta dgn rakan sekelas.ditakdirkan, seorang guru telah merampas surat cinta tersebut.terkejut besar bila kami membacanya..sudah pandai citer sal seks.pelajar sekolah agama dah mcm ni..tah camne keadaan pelajar yg diluar…

Wahai ibu bapa, mak cik,pakcik,abang,kakak dan semua,didiklah anak2 kecil dgn ajaran agama yg sebenarnya..Allah adalah Pencipta.tanamkan dlm jiwa anak2, Allah sentiasa memerhatikan kita. Malaikat Atib dan Raqib sentiasa di sisi.,

berjumpa lagi

assalamualaikum warahmatullah

saya ingin memohon ribuan kemaafan kerana telah lama menyepi tnp sebarang post t’baru.sy kelantaniah dan khairole (juga penulis blog ini) telah selamat bergelar suami isteri pada hari jumaat, 24 oktober 2008 bersamaan 24 syawal 1429h. kenduri kahwin kami akan diadakan pada 11dec 2008 di pasir puteh, kelantan. kami mengalu2kan teman2 utk menghadiri majlis tersebut.

kepada tuan/puan yang telah menghantar pertanyaan berkaitan post yg ada di blog ini, kami akan membalas secepat yg mungkin.kami memohon maaf kerana tidak dapat membalasnya. ini kerana kwsn kami tiada liputan internet.insya Allah, suatu hari nanti akan ada juga

wassalam