Sikap Orang Kita

Assalamualaikum wbt dan Salam Sejahtera,

Sudah lama saya tidak menulis di blog ini. Sebelum itu, rasanya belum terlambat untuk saya mengucapkan Selamat menyambut Hari Raya Aidifitri kepada saudara pembaca yang beragama islam. Sekarang ini musim perayaan dan ramai dikalangan kita yang menghadiri Rumah Terbuka yang dianjurkan pelbagai pihak.  Menganjur dan menghadiri rumah terbuka adalah amalan mulia dan amat digalakkan oleh Agama Islam.

Emm..Bercerita tentang rumah terbuka ni, ingin saya menegur sikap kebanyakan orang kita dalam menghadiri rumah terbuka. Saban tahun saya menghadiri rumah terbuka dan ada satu sikap buruk orang kita yang kerap kali saya perhatikan setiap kali ada rumah terbuka. Apa yang saya nak tegur ialah sikap sesetengah tetamu yang mengambil makanan yang disediakan hingga penuh pinggan tapi makan hanya sedikit je. Kita maklumla, biasanya makanan dihidangkan secara bufet, jadi mungkin kita jadi geram nak makan banyak-banyak makanan yang ada.Dek kerana terlampau nak kaut seberapa banyak hidangan, akhirnya berlakulah pembaziran. Perut bukannya besar sangat pun nak sumbat makanan yang telah diambil tadi.

Saya kira saudara pembaca semua pernah melalui situasi seperti ini. Saya berharap kita semua menghindari tabiat yang suka membazir tak kiralah makanan ke apa ke, yang penting sama-samalah kita berjimat cermat.

Salam Hormat

khairole

Tinggalkan Jawapan

