Akhlak

Pilihan pasangan mestilah tepat kerana akhlak anak-anak akan diwarisi dari ibubapanya.

Rasulullah mengingatkan dengan sabdanya bermaksud” Pilihlah (pasangan) yang baik untuk tempat memproses nutfah (benih) kamu kerana akhlak ibu dan bapa akan menurun (terwaris) kepada anaknya

-riwayat At-Tirmizi

Advertisements

7 thoughts on “Akhlak

  1. Rasulullah besabda sebaik-baik kalian adalah yang paling baik akhlaqnya. (HR. al Bukhori dan muslim) saya sangat yakin kalau seseorang yang berakhlaq baik jangan terlalu di khawatirkan masa depannya.bahkan didalam HR.Ahmad) orang yang berakhlaq baik.dapat memakmurkan di panjangkan umurnya. jadi dengan bermodal akhlaq baik. semua permasalahan akan beres.contohnya suka memaafkan kesalahan orang lain permasalahan tidak akan berlarut-larut.dan juga dengan berakhlaq baik timbangan amal kita akan semaking berat di akhirat.nabi bersabda Tiada sesuatupun yang lebih memberatkan timbangan (kebaikan) seorang hamba pada hari kiamat kecuali akhlaq yang baik.(HR.Ahmad Tirmidziy. Abu Daud.ibnu Hibban.

  2. Jodoh itu di tngan Allah..sejauh mna kita mgelak, kita hindari manusia yg tidak ada ciri2 idaman kita, Allah tetap akn hadiahkan kita seseorang yg ckup sudi brada di samping kita..wlaupun dia kurang serba serbi…klu fdah tertulis nama nya, maka dialah..pnadai2lah kita kemudi kapal masing2..

  3. untuk mndapatkan y terbaik perlu ada usaha, doa, tawakal, ikhlas. ada pahala di situ. bersangka baik dgn TUHAN, insyaALLAH DIA berikan y terbaik untuk kita..

  4. ya betul tuhan yang tentukan tapi kita usaha supaya dapat yang terbaik kalau kalau saha kta dapat yangtak baik yak gak ppapabersukur aza mungkin itu yang terbaik untukkita kita percaya aza ama allah

  5. allah itu maha adil yang membantu yang kekurangan…setiap insan pasti ada akan kekurangan dirinya,malah pasangan itu lah yang akan melengkapkan dirinya………….

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s