Mutiara Kata

  • Menangisi perpisahan akibat gagal bercinta adalah satu pembaziran mutiara jernih kita dan juga menguji sejauh mana kebodohan kita tetapi dengan menangisi dan menyesali akan dosa kita lantas meminta pengampunan dariNya akan lebih menjamin dunia dan akhirat
  • Seseorang yang berperibadi kuat umpama besi waja semakin dibakar oleh keadaan semakin dititik olrh cabaran hidup semakin teguh dan waja untuk menhadapi hidup. Seseorang yang berperibadi lemah laksana tanah apabila diketuk oleh cabaran hidup ia akan berkecai
  • Ajaran seorang ayah dan ibu seperti karangan bunga yang indah bagi kepalamu dan suatu kalungan bagi lehermu
  • Sesungguhnya hati orang yang bodoh itu ada di mulutnya tetapi hati orang yang bijaksana ada di hatinya
  • Setitik air boleh membelah batu bukan kerana derasnya tetapi dengan seringya ia menitik
  • Paip yang kosong menghembuskan angin tetapi jika kepala yang kosong akan menghasilkan kegelapan
  • Semakin jauh kita cuba lari dari menyelesaikan masalah, semakin dekat ianya datang menghampiri kita…
  • Tingkahlaku adalah umpama cermin dalam mana setiap orang mempamerkan imejna
  • Anyamlah buih buih di laut demi membuktikan cinta yang suci tanpa menodai keaslian pantai itu
  • Lihatlah di sekeliling kamu dan teguhkan pendirianmu; sepanjang hidup dan usiamu jangan mudah berputus harapan, senyum yang kau berikan dan air mata yang kau titiskan, simpan…jadikan tauladan; segala yang kau pandang dan dengar, simpan…buat pedoman
  • Jangan berbangga denga pujian teman kerana sebalik pujian terdapat satu kejian
  • Perkataan yang lemah lembut itu melembutkan hati yang lebih keras dari batu batu dan perkataan yang kasar akan mengasarkan hati yang lebih halus dari sutera
  • Seandainya kita tidak dapat menjadi garam yang dapat menahan daging daripada busuk, janganlah kita menjadi langau yang membusukkan daging
  • Kemuncak segala dosa ialah bohong. Dua perkara yang sentiasa mengiringi bohong ialah banyak berjanji dan banyak memberi alasan
  • Jangan malu memberikan sedikit, kerana pemberian sedemikian lebih baik daripada tidak memberi sama sekali
  • Kegagalan pertama, tidak ianya terus gagal: tetapi ianya kan membangkitkan cita cita yang bersemangat lagi teguh bagi sesiapa yang pernah mengalaminya
  • Orang sibuk sebenarnya tidak cekap, orang yang cekap tidak sibuk
  • Orang yang sibuk selalunya nampak bising, orang bekerja diam diam sahaja
  • Dalam masa yang aman, kita harus juga memikirkan bahaya di masa akan datang
  • Tiada bantal yang lebih lembut melainkan ribaan ibu sendiri
  • Cinta ialah penyakit dan perkahwinan ialah sihat. Sakit dan sihat tidak pernah bertemu
  • Airmata penyesalan yang mengalir umpama sungai yang mengalir mencuci kekotoran hati
  • 1000 mancis tidak menerangi kau di dalam kegelapan buat selama lamanya tetapi cahaya keimanan dapat membawa kau ke jalan kesenangan
  • Adalah lebih baik memiliki wajah yang hodoh dari lidah yang hodoh kerana wajah yang hodoh tidak mungkin boleh menyakiti hati orang lain tetapi lidah yang hodoh boleh mengeluarkan kata kata yang melukakan
  • Wangi di badan boleh dimandikan, apabila mandi hilanglah ia. Tetapi…wangi di mulut dan wangi di hati itulah yang paling mulia
  • Janganlah bersumpah baik demi langit, mahupun demi bumi atau demi apa pun juga. Katakan sahaja ‘ya’ atau ‘tidak’ supaya kita tidak berbuat dosa atau terhukum kerana sumpah itu
  • Belajarlah bersyukur ketika mendapat keuntungan dan belajarlah tersenyum ketika menghadapi kerugian
  • Manusia boleh hidup dengan belanja yang kecil, tetapi yang menggangu perasaanya dia takut dikatakan orang bahawa dia hanya hidup dengan belanja yang kecil
  • Yang penting bagi anda bukannya menarik minat seluruh wanita jelita tetapi menakluk salah seorangnya sahaja
  • Orang yang tahu mengambil tetapi tidak tahu memberi tidak akan mengecap bahagia
  • Keagungan peribadi anda terletak pada kesedian anda untuk memberi bila beruntung, untuk memimpin bila berilmu dan untuk membela bila kuat
  • Cintaku kepada Tuhan kerana aku adalah ciptaan-Nya. Cintaku terhadap seseorang itu adalah kerana perasaan yang dicipta-Nya
  • Hindarilah diri dari menjadi manusia yang suka berpuak puak dan berpecah pecah. Contohilah resam semut bila bertemu seakan bersalam dan suka bekerja sama di antara satu sama lain.
  • Ibarat sekuntum mawar merah dipupuk embun pagi lalu disinari suria indah bak pelangi, begitulah jiwa murni seseorang manusia
  • Terbitnya kebaikan dari keburukan dan terbitnya amalan dari pengetahuan
  • Orang yang suka mengkhianati teman sendiri adalah ibarat binatang yang suka memakan bangkai. Bertambah busuk bangkai bertambah pula seleranya
  • Mengapa manusia gemar mencetuskan pertelingkahan sedangkan manusia itu sendiri dilahirkan adalah dari hasil sebuah kemesraan
  • Air susu ibu bagaikan aliran sungai di dalam Syurga yang membesarkan kita sehingga mengenal erti kehidupan. Oleh itu agungilah jasa ibu
  • Lebihkan manis dalam senyuman, kurangkan manis dalam minuman
  • Bercintalah dnegan pelajaran, bertunanglah dengan mengulangkaji, berkahwinlah dengan peperiksaan dan berbulan madulah dngan kejayaan
  • Sehaluan tetapi tidak sejalan lebih baik dari sejalan tetapi tidak sehaluan
  • Kemarau yang melanda di hati lebih dahsyat daripada kemarau yang menimpa di musim panas
  • Tiada gunanya 1000 janji janji manis yang dilafazkan sekiranya kau selitkan sekali kata-kata dusta yang kau akhiri dengan kemaafan
  • Kewajipan merupakan satu kuasa yang bangun bersama kita disebelah pagi dan berehat bersama sama kita di sebelah malam. Ia ibarat bayang bayang yang mengikut ke mana sahaja kita pergi
  • Sekeras keras batu dapat dihancurkan oleh titis air yang lembut. Begitu jua sekeras keras hati dapat ditundukkan oleh jirusan kata-kata lembut
  • Insan yang sempurna rohani dan jasmani adalah umpama tahi lalat di tengah- tengah pipi masyarakat
  • Lidah ibarat peti emas tersilap cakap akan buruk padahnya
  • Seandainya hidup ini punca perpisahan… biaralah kematian menyambungnya semula, tapi seandainya kematian punca perpisahan… biarlah hidup memeberi erti yang nyata
  • Hiduplah seperti pohon kayu yang lebat buahnya dibaling dengan batu lalu dibalas dnegan buah
  • Setumpul tumpul belakang parang, kalau di asah pasti tajam oleh itu jangan di sangka sebodoh bodoh manusia tetap akan bodoh tanpa diberi pelajaran
  • Teman yang banyak boleh diibaratkan seperti pasir pasir di pantai tetapi teman yang satu adalah mutiara di antara pasir pasir itu
  • Sesuatu yang dilakukan tanpa paksaan merupakan paksaan merupakan sebuah kemenangan dan sebuah memori indah untuk disingkap kembali
  • Manusia yang memiliki mata kepalsuan yang Cuma melihat pada keindahan dan kecantikan adalah tergolong dalam golongan kaum yang rendah martabatnya yang mana mereka akan dibebani dosa
  • Bukan dikatakan cinta apabila yang menjadi matlamatnya semata-mata adalah untuk memiliki dengan sepenuhnya. Tetapi cinta itu ialah perkongsian di dalam kecenderungan dan kegemaran dan perasaan bahawa diri orang yang anda cintai itu tidak kurang pentingnya dari anda
  • Membiarkan dirimu dibuai perasaan samalah seperti membenarkan diri dibuai oleh syaitan kerana ia suka kepada orang yang berkhayal. Menyedari kesalahan sendiri adalah lebih baik dari baik dariapad menegur kesalahan yang dilakukan oleh orang lain
  • Pandanglah kecantikan hanya suatu keindahan yang bukan untuk diagungkan agung kan. Begitu juga janganlah memandang keburukan suatu kehodohan atau kecelaan. Bersyukurlah atas apa yang dikurniakan kepada kita. Kerana kedua duanya adalah anugerah TUhan
  • Nafsu mengatakan perempuan cantik atas dasar rupanya, Akal mengatakan perempuan cantik atas dasar ilmu dan kepintarannya, Hati mengatakan perempuan cantik atas dasar akhlaknya
  • Bertolak ansur adalah satu satunya resipi dalam membenihkan keharmonian rumah tangga. Oleh itu, jadikan sifat bertolak ansur itu panduan ke arah kebahagian dalam meniti hidup suami isteri agar dapat mengecapi apa yang dihajati dalam kerukunan perkahwinan
  • Ilmu pengetahuan seumpama perigi di padang pasir dan bintang di malam yang gelap dari itu kejarilah ilmu seberapa daya yang dapat
  • Keikhlasan seumpama seekor semut hitam dia atas batu hitam di malam yang amat kelam, ianya wujud tapi amat sukar dilihat. Jangan tertipu dengan terangnya bulan kerana di sebalik terang itu banyak kegelapannya
  • Kecantikan hati, tutur kata dan budi adalah kecantikan manusia yang paling indah yang paling sukar dihampiri selagi dunia fana ini masih terbit pergolakan untuk menakluki bumi Allah
  • Guru mengajar apa yang baik tapi tidak semestinya guru itu sendiri baik. Penjenayah itu jahat tapi bukan semestinyasetiap detik hatinya penuh dengan kejahatan dan bukan setiap yang alim itu penuh taqwa kerana yang benar benar bertaqwa sahaja yang mengerti baik dan jahat
  • Hargailah diri, diri itu bukan ringgit nilainya
  • Senyum di dalam kesedihan memberi 1000 persoalan untuk ditafirkan…tapi senyum dalam kegembiraan memberi 1000 jawapan kepada persoalan
  • Tiada anak yang tidak sah yang ada ialah orang tua yang tidak sah
  • Biarlah bodoh bila diajar tapi jangan bodoh tanpa pelajaran
  • Jadikanlah diri kamu umpama seketul ubi rebus yang bertutup rapat daripada menjadi sepotong kek berkrim yang dihurungi lalat
  • Mengaku pandai di depan orang yang bodoh sama seperti berpidato di depan orang tuli
  • Rindu adalah suatu derita yang maat bahagia adalah kerana kerinduak itu sebahagian dari nafas cinta tanpa kerinduan dan akan menjadi matang dan berpanjangan
  • Manusia yang paling bahagia di dunia ini adalah orang yang punya cinta sejati ada keyakinan diri, budi dan kesopanan malah yang paling utama ialah orang yang tidak mempunyai hutang
  • Sekiranya kamu mempunyai masalah, carilah dahulu jalan penyelesaian. Sekiranya tidak berjaya barulah kamu menyuarakan kepada orang yang berhak menyelesaikannya
  • Kesunyian adalah suatu keresahan dan keresahan adalah suatu penyeksaan yang tidak berkesudahan
  • Apabila seseorang itu berusaha mencari kebahagian setelah mengalami kegagalan ia perlu beringat, kekecewaan baginya belum berakhir dan kegembiraan pula belum berputik
  • Semalam adalah suatu kenangan hari ini adalah suatu kenyataan manakala esok adalah suatu penantian. Kenangan semalam hemdaklah kita simpan buat pedoman di hari depan dan kenyataan hari ini hendaklah kita tempuhi dengan tabah tetapi kita juga harus bersedia untuk menanti hari esok yang merupakan suatu penyeksaan
  • Berfikirlah sebelum berkata kata, jangan berfikir sesudah berkata kata sebab sebelum perkataan keluar kita punya, apabila sudah keluar orang punya. Dari kata kata kita dapat mendapat banyak kawan kawan dan lawan
  • Sesungguhnya terselit pengertian cinta yang berbunyi. Cinta pada bunga ia akan layu, cinta pada kumbang ia akan mati dan cinta pada Tuhan akan tetap kekal
  • Menerima pasangan hidup secara terburu buru tanpa usul periksa latar belakangnya akan merugikan kerana cendawan yang tumbuh melata jika terus dimakan dikhuatiri beracun
  • Terburu buru Dengan perasaan seriang dianggap tiket menempah kehancuran. Tetapi tenang, yakin dengan semangat dan usaha biasanya berakhir dengan kejayan serta dapat membentuk keperimanusiaan
  • Kemanisan bicara seorang wanita dapat mengegarkan sebuah istana, menyejukkan jiwa yang kehangatan juga menghancurkan dirinya sendiri. Oleh itu tempatkanlah ia di sudut yang damai agar kebahagian bias berpanjangan
  • Racun itu mudah diketahui orang tetapi ramai yang tertipu dengan kata kata kerana ia dibungkus dengan gula gula yang lebih manis dari racun
  • Seseorang manusia itu akan disanjung kiranya dirinya dibekali dengan akhlak yang mulia disulami dengan bunga bunga keimanan dan dihiasi dengan cahaya ketaatan kepada Tuhan
  • Hidup tanpa pengorbanan adalah suatu kepalsuan dan percintaan tanpa pengorbanan tanpa kasih saying adalah suati pengkhianatan. Dari itu abadikanlah kasih sayang dalam mencari erti kebahagian
  • Apalah gunanya ilmu juka tidak di amalkan dan apalah gunanya hidup jika tidak berlandaskan sunnah dan Al Quran
  • Menilai diri sendiri adalah lebih susah dari menilai 1000 orang lain
  • Tiada janji yang lebih tepat kecuali janji matahari yang akan terbit pagi besoknya
  • Kecantikan ibarat pepohon yang merimbun. Akan hilanglah serinya apabila dedaun berguguran
  • Akar ilmu itu memangnya pahit tetapi buahnya adalah lazat
  • Perumpamaan budi pekerti yang jelek seperti tembikar yang telah pecah, tiada bisa diperbaiki dan tidak bisa kembali menjadi tanah liat
  • Melakukan kesilapan itu manusia dan memaafkan kesilapan itu ialah kemanusiaan
  • Hidup ini bagaikan sebuah titisan yang perlu dilalui oleh setiap insan di dunia ini. Oleh itu merentaslah di titian yang teguh yang dibina dari kayu kayu keimanan yang kukuh
  • Manusia yang paling kerap mencipta bahaya dan kesusahan ialah yang mempunyai lidah terlepas dari hati tertutup
  • Hati si siteri aku tertutup dari lelaki lain seandainya ia setia dan jujur pada suaminya. Oleh itu jagalah hati, perasaan dan kemahuannya dengan secukupnya
  • Di sebalik nikmat ada bala di sebalik bala ada nikmat. Oleh itu bila ditimpa bala usaha resah kerana sebaliknya mengandungi suatu nikmat dan jika dilanda nikmat usaha lupa dan leka kerana dari sinilah berpunca bala.
  • Setitik airmata ibu yang tumpah dari perbuatanmu samalah pedihnya seperti sebutir peluru yang menembusi dadamu
  • Seorang ibu sanggup memelihara 10 orang anak, tetapi 10 orang anak belum tertentu dapat memelihara seorang ibu
  • Setiap mata yang tertutup, belum bererti ia tidur setiap mata terbuku, belum bererti ia melihat
  • Kejayaan adalah suatu pejalan bukannya suatu destinasi
  • Hati yang gembira boleh diwajahkan dengan wajah yang gembira tetapi wajah yang gembira tidak semestinya mempunyai hati yang gembira
  • Bulan menerangi malam, ilmu menerangi hidup
  • Jangan kenangi kesedihan lalu sebaliknya ingatlah kegembiraan mendatang. Belajarlah bersungguh sungguh agar kegembiraan yang kita nantikan berhasil
  • Sesungguhnya dunia itu mengkhayalkan

852 thoughts on “Mutiara Kata

  1. kata – kata yg bagus sekali, saya salut sama anda…
    teruslah membuat kata – kata seperti ini, ini adalah suatu kebanggan bagi saya…

    Thank’s

  2. kata-kata yang bagus.. perludihayati.
    tapi ingat percakapan dan keterangan bukan terhenti di pecakapan yang banyak. pecakapan dan keterangan terhenti dekat tau membeza makluk dan tuhan

  3. kata2 yang mampu menyedarkan manusia yang ingin bergelar insan dan khalifah di muka bumi ini….

    tetapi ingatlah kata2 saya ini,

    jangan kita mempercayai kata2 seorang pemidato sebelum kita melihat dia melakukan apa yang dia katakan,
    kerana dia hanya menjadikan lidahnya sebagai alat untuk meluahkan apa yang dia rasa….
    semuga sentiasa di rahmati ALLAH selalu….

  4. mutiara kata yang menyentuh hati dan perasaan………………………………………………

  5. thanks…laman neh betoi2 b’guna n m’beri motivasi pd stiap yg membacanyaaaa…..
    stiap insan memerlukan mtvs & kt2 spt ni…utk m’nngkatkan mtvs dr…..

  6. assalamualaikum, b0leh ke ana mahu ambil sesetengah daripada kata2 hikmat ni?..kalau dibenarkan, syukran jazilan..(^^,)..sem0ga drimu diberkati oleh ALLAH S.W.T.

  7. assalamualaikum……seindah nama bak mutiara, kata-kata yang diungkapkan.. ayat-ayat yang diungkapkan manis dan memuliakan hati melainkan ayatullah.. Allah sentiasa mendampingi insan yang bersabar denganNya………..

    purple_pooh90@yahoo.com…….

    ( UTM student )

  8. cinta Allah itu paling berbaloi nikmatnya..
    ingatlah kita sekadar musafir yang singgah sebentar..
    di muka bumi Allah yang teramat luas dan dipenuhi dengan ujian agar dapat menguji sejauh mana keimanan dan tahap kecintaan kita pada Allah..

  9. kasih Allah…kasih yang terlalu halus…
    nampak senang diperoleh,tapi nak menggapainya payah sekali,,,,
    iman tatkala bertambah,tatkala berkurang…
    andai kita dapat sentiasa berada dalam hatiNYA,,
    alangkah indhnya….
    betul x kawan2?

  10. ane mnt izin copy kata mutiaranya yah….
    ane dah masukin di blog ane. majelisnurulhidayah.
    semoga ane dapat ngamdil manpaatnye…

  11. memberi seribu makna & keinsafan buat semua.
    salam ukhuwah fillah……….
    berpijaklh di bumi yg nyata………..
    kebenaran terbukti jua……….

  12. Sepatah kata bermakrifat ibarat penyuluh di dalam gelap,
    Sebaris kalimat terpahat ibarat seuntai pesan dan amanat,
    Serangkap tunjuk nasihat bagai segunung ilmu dan manfaat…

  13. wah! terpana seketika menghayati kata…indahnya…. alhamdulillah…..tanpe disuruh, mohon halalkan sy untuk copy:) syukran….

  14. alhmdlh……………..kata kata yg menarik….blh menaikkan semangat n d jadikan sbg panduan hidup kt sbg hamba allah d muka ini ini………..jk takut mengambil risiko usah berbicara pd perjuangan n jgn sesekali mengimpikan kejayaan………..tuliskn kegagalan pada pepasir,agar ia bisa beribah………pahatkan kegagalan pada batuan agar ia kekal selamanya……

  15. assalamualaikum…..mohon copy dan pastekan di facebook saya…memberi perangsang n semangat pd sahabat2 saya yg lain….terima kasih…harap dihalalkan…

  16. btl2 dpt mmberi smngat baru kpd sy yg amat mmerlukan kyakinan dan panduan hidup…sy minta izin utk copy kata2 ni dan minta dihalalkan utk sy dan semua pmbaca…

  17. salam.. indahnya kata2 ni.. byk nasihat tuk dijadikan pedoman.. sy minta izin tuk copy kata2 hikmah yg ada kat laman ni.. tks!!

  18. assalammualaikum…walaupun umur saya baru 11 thn.. tapi kata2 hikmah ini byk menyedarkan saya bahawa betapa indahnya islam…semoga kata2 hikmah ini tak hancur ditelan zaman

  19. assalamualaikum…dgn kata2 hikmah seindah ini sudh ckup mmbuktikan islam itu sgguh indah..jagalh agama dan tguhkn lh keimanan dri..tiada mkna kalo islm hnya pada nama shaja..so,sy nk mntak izin nk copy kate2 ni..:)

  20. salam… mutiara kata yg bagus, bl bc ia akan mmbuatkan kt sentiasa b’muhasabah diri siapa kt sbnarnye.. smoga Redha Allah dan Redha ibu bapa akan sntiasa mgiringi stiap liku2 yg akan kt lalui..InsyaAllah..
    syukran…

  21. Nurani hati memancarkan sinar kebaikan, suara setan penyebab hati menjadikan tiada bersinar. Orang bijak menyampaikan kebaikan dan kemaslahatan dunia dan akhirat, orang rakus menyampaikan kemewahan diri.

  22. sy seorang yg sudah hampir hilang seluruh kekuatan diri krn mslh n kesedihan yg bertimpa2 dlm hidup.sgala yg pernah sy nikmati direnggut tanpa sedar.alhamdulillah, stlh membaca bingkisan anda, jiwa sy terubat.smoga Allah merahmati hidup anda.t.ksh.wslm

  23. assalamualaikum …..saya mntk izin hndk copy mutiara kata2 diatas nie …semoga kata ini dijadikan pdoman kepada warga yng meghayatinya dan kpada yang myebrkannya…..Insyakallah….

  24. ASSALAMUALAIKUM…ana nk mintak izin utk copy mutiara kata di laman ini…
    syukron jazilan..

  25. aslmkum..mintak kbenaran copy k,utk di kongsi bersama umat islam yg lain..trime kasih..

  26. Hati umpama kaca, apabila jatuh kelantai,nescaya hancur berderai. Namun pasti ada yang akan menyapunya agar kaca itu tidak terus menyakiti yang lain.

  27. kata-kata yang sungguh bermakna..disaat hati ini benar2 disakiti selepas sy mmbaca kata-kata trsebut..insyallah dapat menenangkn dan menjadi pengubat di hati sy..sememangnya allah memberi bayak cubaan dalam hidup kita dan kita sebagai hambanya harus lah tabah menghadapi disetiap cubaan yg diberikn olehnya..

  28. boleh tak dapatkan tazkirah 5-10 minit yg sesuai utk dibaca kpd pelajar sekolah menengah sblm pengajaran…saya cari tak jumpa..peringatan utk pelajar dlm melayari kehidupan yg penuh ranjau..best student pun blh hanyut ke ……….tq

  29. tq.. kate2 yg sungguh bermakna.. minta izin utk dicopy n share bersama kawan2.. smg usaha ini di berkati Allah S.W.T.
    Amin..

  30. kata2 yg sgt bermakna….
    mintak izin copy yerr……
    utk share bersama umat islam yg lain..
    tq..
    salam

  31. masinnye air laut x mampu menyerap ke dalam isi ikan… tapii bila ikan sudah mati.. secubit garam ponn telah cukup utk memasinkannya..
    begitu judalah hati kita, hati yang hidup sukar untuk dinodai.. tetapi bila hati sudah matii,, mudahnya dipengaruhii..
    semoga Allah sentiasa memelihara kitaa..
    hatii yangdipilah Allah un..tuk mendapatkan hidayah-Nya..
    sudah tentu hati yang menyesali akan dosa-dosanya..
    sama-samalah kita renung-renung kan… =)

  32. best btol baca kata2 hikmah ni.. bule copy kata2 hikmah ni??? bule la sy baca tiap2 hari.. lg pun sy UPSR.. kata2 ni bule jdikan pendoman.. wasalam.. (tmbh kata2 hikmah lg ek..) :)

  33. saya copy n paste di FB untuk dikongsi bersama2 teman. harap maafkan saya. saya memuji kata2 saudara/i. rugi rasanya jika tidak dikongsi bersama2 rakan2 saya…

  34. minta izin utk menyalin ayat2 indah dari laman kamu..sesungguhnya kata2mu penuh dgn teladan dan membangkitkan unsur2 keinsafan dan hikmah disebaliknya..semoga Allah merahmati kamu..

  35. Assalamualaikum…..

    kawe nak mintok izin deh amik kata2 demo kat sini…
    ianya benar2 menusuk kalbu kawe dan ianya dapat menjadikan pedoman 2 me 2…halalkan ye

  36. Assalamualaikum, saya bk minta izin nak copy mutiara kata ni. nak simpan dalam nota FB sy.. Cukup terbaik dalam kehidupan sy..

  37. thanks…kata-kata nie..izinkan saya ambil beberapa mutiara kata ini untuk saya kongsikan bersama rakan fb saya…maaf..

  38. salam..indah sungguh kata2 ni..benarlah jika ia dikatakan “mutiara kata”. izinkan sy copy n paste utk sekadar share bersama2 rakan2 sy..trima kasih..

    salam…

  39. assalamualaikum w.b.t…

    kata-kata mutiara disini sungguh menarik hati saya,
    izinkan saya copy and paste kata-kata disini yer..

    …terima kasih…

  40. Saya Suka kebanyakkan kata mutiara 2..klau ada bahan lagi saya akan kongsi kan lagi..
    Terima kasih

    Lebihkan Amalan Seharian, jauhi Perbalahan dalam kehidupan

  41. kata2 yg sgt best…mohon copy paste yerrrrr….syukran jazillan…

    harap2 ade lg best …..:))

  42. salam..kata2 tersebut sgt indah n b’mkne..
    izinkn sye copy kata2 tersebut utk mmbri pngajrn
    kpda pmbce2 lain d’fb..hrp diizinkn!
    tq=)

  43. Salam kepada owned blog,
    Minta halalkan copy kata-kata ini.
    Sungguh terbaek.. utk kita kongsikan kpd umat2 kita yg lain..

  44. askum. terima kasih atas kata-kata yang indah untuk dibaca, dilihat serta dihayati. saya membuat salinan daripada kata-kata yang ada untuk tatapan sendiri dan teman2. (“,)

  45. Assalamualaikum.kata2 ini memang bagus & bermanfaat.saya nak minta izin untuk salin kata2 ini buat renungan diri mahupun teman2…

  46. salam ziarah…
    syukran kerana menyampaikan ilmu yg begitu bermanfaat kdp diri sy…

    sy mohon copy & sampaikan kepada anak2 murid sy…
    insya’Allah, mudah2an dengan kata2 ilmu ni dapat menyedarkan diri anak2 murid sy…

  47. Begitu indah kata2 yg banyak menyedarkan..izinkanlah sayua menjadi kan ia sebahagian dari prinsip idup saya yg seperti roda…berputar tanpa henti kadang senang kadang susah kadang entah tak tau camne nak ckp lagi!!!

  48. Kata-kata y sgguh bmakna utk kta smua spaya dpt mengubat hati yg lara agar bsemangat utk meneruskan khidupan w/apa jua kegagalan kta hadadi ia dpt menengagkan hati dan lebih ingat pada maha pengasih dan penyayang……………

  49. Kata-kata y sgguh bmakna utk kta smua spaya dpt mengubat hati yg lara agar bsemangat utk meneruskan khidupan w/apa jua kegagalan kta hadadi ia dpt menenagkan hati dan lebih ingat pada maha pengasih dan penyayang……………

  50. kata-kata yang begitu indah…mohon copy untuk disampaikan kepada anak murid & tatapan umum difacebook saya…

  51. subhanallah……

    terima kasih atas usaha saudara/i …..
    semoga Allah merahmati kamu….

  52. Indahnye kata2 anda smpi ia myentuh at sy..sy ingn mta izn utk copy wt tatapan umum dlm fb sy…May God Bless Always U..Ameen….

  53. SUBHANALLAH..MANTAP KATA2 DI SINI.SANGAT BERMAKNA. MOHON COPY UNTUK DISEBARKAN KEPADA YANG MEMERLUKAN KATA2 PERANGSANG. TAUTAN ANDA DI BLOG SAYA.INSYAALLAH..TERIMA KASIH

  54. kata2 yang sangat bermakna ..menaikkan kembali semangat perjuangan yg lama…terima kasih..sy copy ye untuk tatapan diri dan kengkawan…

    thankss

  55. salm… ungkapn kata2 yg sgguh indah n sgt baik untuk drenung2kn… sy mnta izin untk copy n paste…. tq

  56. Salam, bnyak kata2 yg penuh makna dan indah2, semoga pengirim dan pembaca dapat sama2 manfaatkan di dunia untuk kebaikan diakhirat InsyaAllah.. aminn

  57. emmm..sangat bagus..tapi rse cam banyak kesalahan ejaan je…harap diperbaiki untuk memudahkan pembacaan..thanks..

  58. maafkn saya..harap halalkn..sbb sy copy serba sedikit kata2x hikmat ini…utk djadikn panduann..harap halakn dan ucapan terima kasih bnyak2x..

  59. kata2 dlm ni sgt indah…sgt memberi kesan pd dri sy snri…sy mnta izin nk copy ea n hope dihalalkn….huhu…thanx….

  60. saya rasa terharu apabila membaca mutiara kata di atas. saya ingin meminta izin ingin copy mutiara di atas dan diharap dapat dihalalkannya..

  61. terima kasih atas pengkongsian buih2 mutiara ini, Alhamdulillah dalam melayari muzik yang semakin dicemari masih ada ruang untuk kita melayari indahnya bait2 mutiara ini. Tq, saya mohon copy untuk sikongsi bersama pelajar saya…

  62. kata-kata kadang2 buat aku sedar siapa diri aku…
    aku terlalu bnyak membuat kclapan dlm hidup aku.. maafkan aku wahai insan yg terluka….

  63. sungguh menyentuh hati dgn mutiara-mutiara kata itu.. mohon dihalalkn unutk copy dan disebarkn kpd hamba2 Allah yg lain.

  64. gue suka kata-kata nya..
    sangat bagus sekali kata-kata nya…
    low bis tambah lebih banyak lagi ych kata-kata nya..
    biar lebih seru…………!!!!!!!!!!!!

  65. salaam….izinkan sy utk copy sebhgian mutiara kata ini utk dltakkn d fb sy…jasa baik antum amatlh sy hargai….sesungguhnye yg baik itu dr ALLAH S.W.T.

    syukran……

  66. kata2 y amat beerti bg sume manusia…
    saya ska n kata2 2 bnyk m’yedarkn kta tntng duniawi..
    tima kasi la…saya harap ada lg la kata2 y ble bg smgt idop..

  67. rasa seronok sekiranya kita dpt berkongsi mutiara kata ini bersama-sama…sedikit sebyk mampu memberikan panduan dlm kehidupan seharian kita…

  68. assalamualaikum..
    saya nk mtak izin utk ltak dalam FB sebagai kata-kata semangat bgi sy..
    terima kasih

  69. kata-kata yang amat meyentuh prasaan,kata-kata yang mempunyai seribu kelembutan tanpa kita sedari,sama-sama kita hayati untuk renungan kehidupan di masa hadapan..insyaAllah..izinkan saya copy ayat2 tersebut untuk renungan diri saya sendiri..salam

  70. Racun itu mudah diketahui orang tetapi ramai yang tertipu dengan kata kata kerana ia dibungkus dengan gula gula yang lebih manis dari racun

  71. assalamualaikum……….

    indah dan penuh keinsafan tatkala membaca. bukan setakat membaca malah direnungi dan diperhalusi erti tiap ayat yang tertulis di sini. mendalam maknanya.
    mohon keizinan utk copy buat renungan.

  72. Keikhlasan seumpama seekor semut hitam dia atas batu hitam di malam yang amat kelam, ianya wujud tapi amat sukar dilihat. Jangan tertipu dengan terangnya bulan kerana di sebalik terang itu banyak kegelapannya

    paling bermakna

  73. salam…. sy suke sumer kate2 ni…
    nak mintak izin , nak share kate2 mutiara ni an kwn2 kat fb ye.. TQvm.. ;))

  74. bestkn mutiara ney..leh zie copy..nk tmpal kt ppn knytaan kt surau asrma zie…agpn zie kn form lower 6..so mank tngngjwb kmi hias srau..tpx de kta2 mtiara…

  75. sye mintak izin tuk copy ye.. sebagai panduan… syer nie suka mengumpul kata2 sebegini…

    terima kasih…

    amie

  76. Alhamdulillah….
    Mutiara kata yang mmberansangkan…
    Mohon keizinan utk copy dan dismpaikan kepada yang lain.

  77. Kata – kata yang baik dan benar ~ terima kasih Saudaraku ~ Semoga kita dapat menjadi orang yang besar manfaatnya bagi orang lain ~ minimal keluarganya ~ Amin .

  78. indahnya la ayt2 nie sume..
    sume ayt nie mmbri mkne yg mndlm..
    sya ske bce kata2 mtiara cm nie tuk d’jdikn pdoman n p’ringtn dlm hdup..trima ksih..
    smoga kte kn dpt srb sdikit m’insafi dri sndiri..
    insyaallh..

  79. Alhamdulillah, laman Nurani mengandungi byk kata2 yg memberi pengajaran semoga dipanjang2kan utk kongsi bersama rakan2 saya.

  80. salam..
    sy mohon izin utk copy kata” nie…sgt m”beri motivasi kpd sy…alhamdulillah…thanx =)

  81. Salam….

    Saya minta izin utk copy ayat2 di atas utk kawan saya yg nk buat program motivasi kpd anak2 yatim…
    Semoga anak2 tersebut turut mendapat inspirasi daripada kata2 tersebut…

    Thanks…

  82. saya harap agar sesiapa yg mbaca kata2 hikmah ini akan slalu mengingatinya….kata-kata hikmah is the best,the best is kata-kata hikmah….

  83. salam~~mohon d halalkan kerana ada menggambil kata2 d halaman ni utk d jadikan renugan bersama….teruskan usaha anda,~~~maaf sekali lgi.

  84. Apa sahaja yg berlaku ada sebabnya, tak kira betul atau salah.. kerana salah pada orang betul pada kita.. salah pada kita betul pada orang.. kerana kebenaran itu terletak pada setiap perkara kepada sesiapa yg dapat memikirkannya dan yg paling penting atas kehendak dan keredhaanNya..

  85. salam…sy nk mntk izin copy sume kte2 nih tok pnduan diri n kengkawan…..insyallah kite sme2 akan dpt pgajarannye….

  86. “setititk air mata ibu yg tumpah dr perbuatanmu samalah pedihnya spt sebutir peluru yg menembusi dadamu”…
    menyentuh perasaan…huhu… macih…kata-kata yg menginsafkan…~_~

  87. assalamualaikum…………..kepada org yg punya web ne…ayt2 mmg bgus dan sye ingin meminta izin untuk copy dan paste ke facebook sebagai pdoman……terima kasih……..

  88. ASSALAMUALAIKUM….bg0s & tahniah diucapkn kpd pendakwah dlm bl0g ini…m0ga mndpt berkat drpd ALLAH…INSYAALLAH…..

  89. salam…… sungguh menarik kata-kata yg diungkap.. namun, jgn hanya diulik kata-kata manis yg diungkapkan kerana kata-kata yg manis juga dapat menjadi racun kepada sebilangan org tertentu…kerana kata-kata itu boleh menjadi lebih tajam drpd pedang……….

  90. BOTUL… KAN.. SEPERTI LAGU NYANYIAN KUMPULAN NASYID INTEAM… “KATA IBARAT PEDANG YG TAJAMNYA BISA MEMBUNUH LAWAN, KATA2 YG BERHIKMAH MENYEDARKAN KITA…..”

  91. salam…kata kata yg amat bagus dan jika dhayati ianya dapat mnyedarkan kita sbagai insan ddunia yg hanya sementara ini..izinkan saya untk copy sbagai renungan bersama rakan fb….

  92. alhamdulillah….kata-kata tang penuh bermakna… minta kebenaran utk menggunakan dan halalkan kata-kata yg tersenarai di ats ya…tq =)

  93. alhamdulillah….kata-kata yang penuh bermakna… minta kebenaran untuk menggunakan dan halalkan kata-kata yang tersenarai di atas ya…tq =)

  94. kata-kata yg banyak memberi semangat utk menjadi manusia yg tidak mudah lupa tentang tanggungjwb..mohon diizinkan kata-kata di atas dipinjam utk digunakan sebagai kata2 mutiara untuk dikongsi bersama teman2…thanks…

  95. alhamdulillah… sy temui jua yang saya cari2.. sy mohon keizinan untuk copy, simpan dan berikan pada teman2..

  96. alhamdulillah… sy temui jua yang saya cari2.. sy mohon keizinan untuk copy, simpan dan berikan pada teman2..

  97. alhamdulillah,,,kata2 mutiara ini banyak memberi kesedaran kepada saya,,,terutamanya mengenai kegagalan dalam mencapai matlamat,,,,,,,thanks a lot,,,,,

  98. sy nk copy..TQ
    setitik air yg laju dihasilkan oleh alat khas juga mampu memecahkan batu-batu yg besar..teknik dilakukan pakar mahir yg ingin memecahkan batu utk tujuan pembinaan

  99. Mengapa manusia gemar mencetuskan pertelingkahan sedangkan manusia itu sendiri dilahirkan adalah dari hasil sebuah kemesraan

    xsemestinya kebanyakkan manusia hasil dari kemesraan..ada juga bkn dari 2..dari keganasan..dari haramnya perhubungan

    pendapat sendiri je ni..

  100. Rindu adalah suatu derita yang maat bahagia adalah kerana kerinduak itu sebahagian dari nafas cinta tanpa kerinduan dan akan menjadi matang dan berpanjangan

    xfaham statement ni:-(

  101. as salam..sungguh terkesan dihati kata2 mutiara diatas..izin saya copypaste untuk tatapan rakan2 yg lain..syukran..

  102. salamz..
    minta izin untuk copy n sebarkan pada anak buah..
    perlu sangat kerana saya bekerja di sebuah institusi yang menempatkan kanak-kanak bermasalah dan memerlukan pemulihan akhlak..

  103. Setiap kata kata yang tertulis penuh dengan makna..membuatkan saya sedar akan diri saya sendiri…
    setiap maksud ada nasihat nya..terima kasih atas MUTIARA KATA ini..berikan yang terbaik…

  104. Asslm,kum. saya sungguh asik mmbacanya, hinggakan
    terasa kesedapan nya dan mengasikkan, jadi saya muhun izin
    tuk copy, skadar renungan saya dan teman2 saya yg ada di luar sana……..Amin.

  105. Asslm,kum. kata2 yg tk dpt di nafikan lagi keindahan
    nya dan mengandungi erti yg benar2 bolih melunakkan
    hati yg keras….InsyaAllah…..
    Dan dgn ini saya muhun izin copy akn kata2 itu tuk
    sekadar renungan saya dan pada rkn2 yg ada luar sana…..Amiiin.

  106. syukur kerna dianugerahkan mata yang melihat dan hati yang merasai..amin syukur pada allah..mudahan insan yang menyediakan blog ini dirahmati ilahi..

  107. Asslm,kum. bgitu juga saya tk dpt menafikan lagi
    keindahan nya dan mengandungi erti yg benar2 bolih
    menyejukkan hati yg keras Dan yg degil, dgn ini saya muhun izin copy akn kata2 itu tuk sekadar renungan
    saya dan pada rkn2 yg ada luar sana…..Amiiin

  108. Asslm,kum. bgitu juga saya tk dpt menafikan lagi
    keindahan nya dan mengandungi erti yg benar2 bolih
    menyejukkan hati yg keras Dan yg degil, dgn ini saya muhun izin copy akn kata2 itu tuk sekadar renungan
    saya dan pada rkn2 yg ada luar sana…..Amiiin

  109. Assalamualaikumwbt…
    kata2 yg cukup indah…….pengertiannya cukup mendalam…
    mohon copy utk dikongsikan dgn rakan2 f/b ummi di luar sana…
    moga mendapat keberkatan drNYA yg maha Esa..

  110. mutiara kata yang terpendam
    berjuta makna dlm genggaman

    tiada kata yg sanggup terucap
    mungkin hanya satu kata
    ciiiip

    salam dari ABDI SETIA manusia penuh dosa

  111. untain hati terbelenggu
    hanyut dalam banyu biru
    terdampar dlm buain rindu
    hanya satu pedoman ku
    HATI
    yg terdalam dalam jiwaku

  112. ingatkah kamu yang kamu pernah berterima kasih kepada seseorang hamba Allah diatas kebaikannya dan pertolongannya yang kecil dan tidak seberapa. maka mengapakah kamu tidak mengingati pertolomgan tuhan mu yang sentiasa menjagamu diwaktu sedar dan diwaktu tidur. tidak pernahkah kamu terfikir disaat kamu tidur seekor kumbang atau serangga memasuki telingamu, mulut mu atau hidungmu. ini disebabkan Allah tidak pernah berhenti menjagamu. jadi berterima kasih lah kepada tuhanmu yang maha pengasih lagi maha penyayang

  113. menarik dn penuh makna..mohon share ye..agar ada manfaatnya pada sesiapa yg membacanya…

  114. salam, saya minta izin copy n paste di FB untuk dikongsi bersama2 teman. harap diizinkan rugi rasanya jika tidak dikongsi bersama2 rakan2 saya…

  115. assalamualaikum….:)
    terima kasih atas perkngsian
    yg cngat brmkna ini…
    semoga anda sentiasa drhmati ALLAH…
    alngkh indhnya dunia jika ramai
    hamba ALLAH seprti anda…:)
    truskn pnulisn anda…
    kerana ianya cngt brguna kpd stiap
    insan yg mmbacanya….:)

  116. Salam.. Mutiara kata yg menyentap kalbu serta menginsafkn pd sesiapa yg menghayati bait- bait ayat trsebut.. Trima kaseh ats usaha anda itu. Minta keizinan utk copy laman anda ini..

  117. wah~ kata2 mutiara yang sgt bagus… boleh memberi pengajaran kpd stiap org yg inginkn perubahan… InsyaALLAH..

  118. Jika kita berbuat baik, kebaikan pula yang akan kita terima kelak.
    Tidak ada simpanan yang lebih berguna daripada ilmu.

  119. SALAM ..
    sungguh menyedarkan saya mutiara kata ini ..
    saya juga ingin meminta izin untuk copy n share bersama kawan2 di FB .. :) ..

  120. Assalamualaikum..kepada orang punye web ne,mintak izin copy web ne..harap dihalalkn…terima kasih yaa.. :)

  121. Sebelum engkau dikandung, Ibu menginginkan engkau ada. Sebelum engkau

    dilahirkan, Ibu telah mengasihimu. Sebelum engkau keluar dari kandungan, Ibu pun

    rela mati untukmu. Inilah keajaiban kasih sayang Ibu.

  122. As salam. saya nak minta izin copy kata-kata di atas yer…semoga Allah melimpahkan rahmat kepada anda. Amin

  123. assalamualaikum…..
    Laman Nurani sgt bermakna utk mengisi jiwa2 yg masih ketandusan ilmu2 ini… mohon kongsi ilmu2 yg ada di Laman Nurani ini yer….semoga perkongsian ini diberkati Allah swt…..amin…terima kasih Laman Nurani :-)

  124. Sekiranya,
    sebuah kenangan
    membuat daku terbelenggu untuk melepaskannya dengan ikhlas,
    usah lagi disimpan ia, takut tiada keikhlasan dan timbulnya dendam.
    Ku lakukan niat kerana Allah .
    “lara cahaya”

  125. assalamualaikum… perbanyakkan kata2 mutiara seperti ini.. kerana ia boleh menyedarkan dan pembakar semangat kepada sesiapa saja yang membacanya… :) mohon copy utk hebahan kwn2 di status fb..

  126. Semoga Ynag Membaca Lebih terpegun dgn kata-kata dari Allah, kerana yang membuat kata-kata ini adalah insan yang Allah anugerahkan aqal untuk selangkah dekat padaNYa

  127. Pingback: Mutiara Kata « Laman Nurani

  128. salam buat semua pembaca dan penulis mutiara kata ……saya begitu tertarik dengan mutiara kata dan saya ingin menggunakan mutiara kata ini untuk bermotivasikan rakan – rakan yang tidak sedar dan lalai akan kehidupan serta menambahkan lagi ilmu pengetahuan buat diri saya……sesungguhnya pembelajaran tidak ada noktah selagi kita hidup …..semakin kita belajar semakin kita tidak pandai…..kerana pembelajaran sesuatu yang baru itu membuat kita berpengalaman yang baru dan ilmu yang baru… sesungguhnya kita harus merendah diri dalam menutup ilmu itulah tugas kita sebagai hamba allah….

  129. alhamdulilah komen ni sedikit sbyk dpt memunasabahkn dri sy dan laen2.halalkn sy utk copy ye kta2 awk ni……..

  130. JANGANLAH PERNAH MENYERAH DALAM SEGALA COBAAN KARENA COBAAN DATANG SLALU DEGAN SEGALA KEGAGALAN

  131. Kata yang yang indah, berpijak pada hati indah dan bening, mengalirlah seperti air yang selalu membeningkan hati.Amin

  132. Salam. Pohon diberi kebenaran untuk print-out dan ditampal di papan kenyataan sekolah untuk renungan dan penghayatan warga. Agar dapat memberi kebaikan untuk semua. Terima Kasih.

  133. Pingback: Mutiara Kata « Laman Nurani

  134. assalamualaikum…ana nak tanya sikit…ada seorang hamba Allah nie nk bernikah secepat mungkin..tp bapa kpd si pgntin wanita ni tiba2 menolak hajat suci mereka ini…umi wanita ini mengizinkan ttapi bapa nya tak mgizinkan…adakah boleh mggunakan wali selepas bapa?seperti atuk sebelah bapa?

  135. gajah limpas patah jembatan,semut limpas patah apa..??????????……..carilah jawapannya sampai dapat………..

  136. makasi ea yang buat kata”
    aku jadi sadar nih

    makasi sekali lagi

    salam cah x-friend

  137. assalamualaikum…brkongsi ilmu yg baik akn mmbawa kbaikan kpd smua orng…dn mndapat pahala..krna kta dh ajak org utk kbaikan..insyaallah allah redhoi..

  138. gan ane ijin ngopi buat ane sebarin,soalnya ini kata-kata menyentu bangt dihati ane dan pembaca,agar kita bisa sadar akan kehidupan kita

  139. salam..nak minta izin copy mutiara yg bleh mmembawa kpd keinsafan diri..TERBAIIKKK…:)

  140. assalamualaikum…………..kepada org yg punya web ne…ayt2 mmg bgus dan sye ingin meminta izin untuk copy dan paste ke facebook sebagai pdoman……terima kasih……..

  141. Bkn niat nk mghina sesiapa,jauh skali nk mjatuh maruah sesiapa…tfikir fenomena cerita si tenggang moden…seorg ank y dbesarkan dgn ksenangan.,pendidikan duniawi&akirat….mjd manusia y bjaya didunia..maka dturunkan Allah ujian ksenangan…harta wang ringgit yg banyak…tp tidak mampu mbantu ibu dan ayah yg tinggal dbawah atap yg bocor…duhai si anak…lbh baik si ibu dgn ayah memakan hati ayam yg pahit msh bisa dmasak..sekurangnya dpt mhilangkan lapar mereka,dr memakan “hati mentah”…jiwa trus tguris tp ksih mereka xpernah pudar buat si anak
    “lara cahaya”

  142. Bcakap tentang kebenaran…..org tua slalu bkata,kalau xda angin masa kan pokok bgoyang…takut bila org bkata tentang kebenaran kburukan kita,sekiranya tidak benar masa kan org nak bkata…andai xpuas ati,xperlu kita bkata org itu jahat..org ini jahat…alasan sbb dia bkata tentang perihal kita..jd kita fikir kembali,apa yg tidak baik diri kita…
    “lara cahaya”

  143. Ya Allah,
    sekiranya sudah tertakdir dalam suratan hidupku,
    aku perlu merngorbankan salah satu antara dua
    cinta dan persabahatan,
    ku pilih persabahatan,
    kerana ku ingin melihat
    dia bahagia menjadi sahabatku.
    “lara cahaya”

  144. Dalam kehidupan setiap insan,
    tidak semestinya insan itu boleh dihargai dengan memberikan sebiji pingat atau sekeping sijil sebagai tanda dihargai@penghargaan, cukup sekadar secebis ingatan@sepatah ucapan ,membuatkan insan tersebut terharu…renung-renungkan…
    “lara cahaya”

  145. sye pon nk mintak izin copy..
    best la kate2 nie..
    boleh buat renungan dalm kehidupan..

  146. semua ape yg dikatakan amat btol…dan plg myntuh hati apabila kata2 tntg ibu…rmai zmn skrg lupa jasa ibu,mereka tgglkan saja owg tua mereka ke rmh kbjikan…bersyukur kerana mmpunyai ibu,,jika dbanding kan ank2 yatim yg hnye mnmpg kasih syg di rmh ank2 yatim…

  147. maaf seandainya ada nukilan dari lara yang membuat ada hati insan yang membaca tidak selesa.lara menulis berdasarkan apa yang mata lara saksikan

  148. wahai imamku (pemimpinku) jangan dikau pesongkan apa yang sepatutnya engkau ajarkan pada makmummu (aku serta saudara-saudaraku)…kerana kamu umpama sang ketam yang mengajar anak-anaknya berjalan….andai pincang kamu maka pincanglah seluruh jagaanmu.
    “lara cahaya”

  149. Telah ku rangkum segala rebah setia ku…
    YA ALLAH,
    aku ingin jadi seperti Saidatina Khadijah yang setia mencintai Rasullullah a.s.
    walaupun ku tahu aku takkan sesekali mampu…
    aku tunduk pada Pencipta….memohon..
    “Ya… Allah…
    Engkau peliharalah hatiku…
    agar aku bisa menjadi hamba-Mu, seorang anak, seorang saudara, seorang kekasih yang halal serta, seorang sahabat….YANG SETIA”
    “lara cahaya”

  150. tika mencari cinta,
    carilah seorang insan yang mencintai kamu kerana cintanya pada Allah,
    bisa menjaga kamu,kerana amanahnya dengan Allah….
    “lara cahaya”

  151. terima kasih atas kata yang indah & penuh motivaso ini. mohon izin copy & share ke dalam blog saya :)

  152. manusia…………….
    kalau nak mengata orang fuhh maha hebat….
    bukan nak tambah kehebatan menjadi Ummah yang sejati…
    tapi berlumba mencari keburukan orang.
    memporak-poranda sebuah institusi….
    masyaallah..minta di jauhkan lah
    lara cahaya”

  153. kata2 ney pling best….suke sangat….

    Tiada bantal yang lebih lembut melainkan ribaan ibu sendiri~~~

    rindu my mama…. :’)

  154. Sekadarnya nak dijadikan cerita,
    Tua-tua kelapa makin tua makin pekat santannya,
    hem…orang tua-tua kita lebih dulu makan garam dari kita,
    sekilas ikan di air mereka dah tau yang mana jantan dan yang mana betinanya,
    apalah adanya kita yang baru usia setahun jagung,

    Pesan bapa…
    beringat wahai anakku…
    diluar sana banyak yang dusta..
    ada yang banyak bicara tak dikota,
    mereka cuma sekadar bermain dengan kata.

    Pesan ibu…
    duhai permata ibu,
    pandai-pandailah menilai,
    jangan sampai terikat pada sebuah janji yang tak pasti…
    takut nanti…merana diri…

    maka bagaimana aku harus merencana…..?
    “lara cahaya”

  155. Duhai hawa…
    maka dengarlah nukilanku yang pincang ini,
    kecantikan bukan sekadar dari alat solek.
    tapi dari nur…..dari nurani yang bersih.
    Lirikan mata yang menarik datang sinar keikhlasan,
    tak perlu memakai konteks lens, semata2 mau dipuji matamu bisa menggoda sejuta rasa…
    sedarkah,bibir yang mengiurkan lagi mengoda tak perlu samaran warna semerah kelopak ros….
    cuma sekadar menjaga tutur bicara kamu…
    “LARA CAHAYA”

  156. sekadar sebuah kehadiran…yang bukan satu keperluan,
    bukan suatu yang dinanti…seorang diri menghitung sesuatu yang tidak bererti barangkali….apakah kepastian akan mejadi milik aku……atau semua tergantung sebuah persoalan….aku akan melangkah….tanpa berpaling lagi…ditemani sebuah senyuman yang menyimpan seribu makna dan sukar nak tafsirkan lagi…menuju sebuah penghujung…..ya penghujung…
    “lara cahaya”

  157. bagaimana hidup harus diteruskan tanpa dia….aku pincang…
    aku rela nyawaku menjadi galang ganti…demi bersama…hanya rasa bisa dipisahkan sekiranya kita bercerai nyawa
    lara cahaya

  158. bukan kata2 yg membuatkn sesuatu indah tetapi perbuatan dan keikhlasan seseorang tentang sebuah perhubungan itu yg membuatkn hubungan itu menjadi indah…:)

  159. Wahai muslimah dambaanku… penat juga aku mencari kamu dipelusuk bintang sepanjang usiaku, penat juga aku mencatat segunung pujaan padamu wahai muslimah..
    Muslimah yang pernahku kenali… dirimu adalah sempurna bagiku.. walau dilontar jauh aku dari kamu, aku tetap mengingati muslimah secantik wajahmu selembut tetis air matamu.
    Wahai muslimah yang pernahku dambakan, sesungguhnya kamu wanita terhebat pernahku tatap… dari itu, janganlah hancurkan dirimu kekallah sebagai muslimah terpuji. ~Nukilan ♥ buat kamu yang mengerti untuk siapa kucoretkan catatan ini~

  160. di mn kita berpijak disitu kita buat menjdi nyata,,kadng kala kita tdk pernah mengerti akan hidup ini,,akan tetapi kita musti ingat kpda sang pencipta karna smua ada padanya,,kita terlahir drinya dan kembali pun drinya juga….

  161. as beautiful as flowers
    as beautiful as my mother

    as hansome as gentlemen
    as hansome as my father

    as harmony as social
    as harmony as my family

    I LOVE MY FAMILY
    memang best mutiara kata ini
    bercampur baul dengan semuanya
    keluarga , masyarakat dan rakan2

  162. indah kata-kata mutiara ini, tiada banding penulis kata-kata ini…mahu pun yang empunya atau yang dicopy dari mana2 kata-kata mutiara….izinkan aku untuk mencuit kata-kata ini..untuk dijadikan pedoman masa diakan datang…amin…

  163. Tahniah kata-kata hikmah yang sangat indah dan penuh makna. Minta izin untuk dikongsikan bersama.. Terima kasih

  164. admin webite nie..ank cucu nk mtk izin copy 1 2 kate2 dlm nie yer..untuk di jd kn tauladan di mase depan ye..

  165. salam. saya ada ambil mutiara kata untuk dikongsikan bersama rakan. harap dihalalkan. terima kasih :)

  166. salam. saya ada ambil mutiara kata untuk dikongsikan bersama rakan. harap dihalalkan. terima kasih

  167. as-salam ,perkongsian yang baik utk.semua,
    semoga apa yang baik , buat pedoman hidup
    ini…mohon share apa yg.baik ini….selamat beramal

  168. assalamualaikum
    saya suka menyalin kata2 anda kerana ianya memberi
    kita masa untutk berfikir tentang apa y telah kita buat dan dapat
    bermuhasabah diri..

    moga dihalalkanlah sgala copy mopy … XD

  169. Mungkin aku masih berhutang pada keadaan,mungkin ada yang blum tertunai…
    Pada dia,aku sudah lakukan yaang sebaik mungkin,mungkin tidak sempurna,tapi itu sahaja kemampuan ku…
    Aku merasakan seolah ada sesuatu yang aku masih belum cukup ikhlas melepaskan,aku tercari apakah ‘sesuatu’ itu? Andai aku berhutang pada detik nafas…ya benar aku belum ikhlas melepaskan.
    “lara cahaya”

  170. Pingback: MOTIVASI: Kepercayaan Tak Pernah Instan | lazionews.info

  171. Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh
    Kata-kata mutiara yg indah…barakallah fiikum`
    ╰•♥•╮╰•♥•╮╰•♥•╮╰•♥•╮╰•♥•╮╰•♥•╮

  172. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
    Mmg Terbaik…
    Sya minta izin tuk sharekan di facebook sya.. ye..
    Terima kasih

  173. Kata-kata dan madah yang amat menarik perhatian saya unutuk lebih mengingatkan diri sendiri serta lebih muhasabah diri unutk menjadi insan yang beerti kini. pujangga yang amat memberi kekuatan untuk saya supaya tidak melihat atau mengimabas kebelakang lagi kerana hari mendatang masih menunggu… =)

  174. assalamualaikum.. bila bce komen2 kat sini. rupanya ramai insan yg dahagakan kata2 hikmah. ana pun begitu juga. insyaALLAH ana juga akan penuhi ruangan blog ana dengan kata2 yg blh meberi motivasi.:)

  175. andai itu satu penyesalan,penyesalan itu takkan bisa untuk berpatah balik…andai itu sebuah kesedihan,kesedihan itu takkan bisa terubat, andai itu sebuah kesakitan apa mampu dilakukan…hanya mungkin satu bisa ‘sembunyikan air matamu dalam matamu sendiri’…tapi bagaimana?ini semua kerna hanya kamu yang bisa memahami kesakitan….atau mungkin juga keperitannya.

    “lara cahaya”

  176. As Salam . Mohon share ye . Motivasi ini sungguh menyahat hati . Semoga Kalian semua diberkati . Syukran Jazilan . :)

  177. thankx so much coz bwat blog ne ..
    suma kata2 yg d sdiakan tow memang ada yg mengena .. :)
    (Y)

  178. Alhamdulillah..banyak ilmu dan idea kurniaan Allah dapat dikongsi bersama. Terima kasih dan izin untuk share kata-kata hikmah yang ada dalam blog anda ini.

  179. mutiara kata memang berguna lah jgk.. and pt bantu kiterorang wat assigment.. k.. thanx a lot..

  180. mutiara kata2 yg sngat bguna kepada hamba2 Allah yg brada di muka bumi…mintak izin nak pos kat fb kata2 mutiara…:-)

  181. New simulators are on average produced every second month and some
    are highly expensive. Solution Options: It was decided to use a
    web services simulator to simulate the exact functions of a web services backend.
    This game by Hexacto is simple, straightforward, and fun.
    If you are looking for some excitement beyond just flying, the Jane’s series of combat flight simulators is the best place to look. This game allows players to take on a whole different side of themselves and express their wild side, or even the business man lurking in each of us.

  182. Having read this I believed it was very enlightening.
    I appreciate you taking the time and energy to put this information together.
    I once again find myself personally spending a lot of time both reading and leaving comments.

    But so what, it was still worthwhile!

  183. Pingback: 101 KATA-KATA MUTIARA, HIKMAH DAN MOTIVASI | KATA-KATA PUNJAGA

  184. assalamualaikum,
    saya meminta izin utk copy kakta2 hikmah di atas ini
    kerana saye ingin berkongsi kata2 ini di laman sosial facebook .
    trima kasih yea :)

  185. assalamualaikum….mohon copy…tnang rsanya apabila mmbaca kata2 trsebut…terima kasih…smoga anda sntiasa dirahmati oleh Allah SWT… ^_^

  186. After having a proved examine with the anxiolytic
    effectiveness in a very mouse button device, haloperidol, mecamylamine, together with ketanserin have been utilized on determine this path ways aniracetam is determined by to help you put out
    its own anti-anxiety problems. Haloperidol utterly overturned all
    the anxiolytic influences, in addition to mecamylamine plus ketanserin practically thoroughly overturned the issues.
    That shows that aniracetam’s anxiolytic procedure is certainly caused by simply D2/D3, nACh, plus 5-HT2A receptors.[1]
    Aniracetam has been demonstrated to selectively regulate this AMPA receptor[2] and also was utilized when the mom or dad complex towards uncover a class of medication referred to as ampakines which can be getting researched just as nootropics in addition to neuroprotective drug treatments for those treating Alzheimer’s disease along with
    other neurodegenerative conditions.a
    In spite of the body fat solubility connected with aniracetam, it’s half-life is really a lot quicker compared to popular racetam analogs similar to piracetam.[citation needed]
    Commonly utilised amounts happen to be 750-3,one thousand milligrams everyday typically drawn in 2-3 doses.
    Uncomfortable Side Effects [edit]

    Common negative effects include: anxiety, anxiety, discomfort, lack of sleep. Less common uncomfortable side effects incorporate: head aches, somnolence, vertigo, minor epigastric suffering, a sick stomach, looseness of the, allergy. These types of outcomes are usually provisional, along with a analyses when these were said as unpleasant occurrences, couldn’t need to have termination associated with treatment solution.

  187. Howdy! I am about to begin my own blog and was wondering if you know where the best place to purchase
    a website url is? I am not even sure if that’s what its called? (I’m new to this) I’m referring to “https://tazkirah.wordpress.com/mutiara-kata/”. Exactly how do I go about obtaining one of these for the website I’m creating?
    Thanks

  188. Assalamualaikum…kata2 yang indah…menarik..!!! mohon share n dihalalkan yer…mg Allah memberkati kamu…terima kasih..

  189. Assalamualaikum, saya minta izin nak copy mutiara kata ni ye… nak simpan dalam nota FB dan blog saya.. Terima kasih…

  190. The dock is about the west bank with the
    Thames, immediately downstream from your famous Tower Prison where Anne Boleyn (1501 to 1507-1536) and lots of others were beheaded.
    If you are on the limited budget, then naturally you eventually be
    likely to wish to search for hotels London that are very economical.
    Within walking distance to many people in the
    area attractions, No.

  191. Saye memohon kebenaran untuk menggunakan sedikit ilmu diatas sebagai pedoman hidup saya dan di sekelililing…..

  192. Pingback: Kata Kata Indah Film 5 Cm | Kata Kata Terbaru 2015

  193. Pingback: Kata Kata Mutiara Islam Dengan Tulisan Arab | Kata Kata Terbaru 2015

  194. Boleh nih kata” mutiaranya bagus…..menyentuh & tersentuh …
    Lanjutkan toek berkarya dgn kata”.mutiara..

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s