10 PESANAN IMAM SHAFIE YANG PERLU DIIKUTI

Sebelum Imam Shafie wafat, beliau sempat berpesan kepada muridnya serta umat islam umumnya. berikut adalah kandungan wasiat tersebut:  ” Barangsiapa yg ingin meninggalkan dunia dlm keadaan selamat maka hendaklah ia mengamalkan 10 perkara:  

  • Hak kpd diri: mengurangkan tidur, mengurangkan makan, percakapan dan berpada-pada dgn rezeki yd ada.

  • Hak kpd malaikat maut: mengqadakan kewajipan2 yg tertinggal,mendapatkan kemaafan dr org yg dzalimi, membuat persediaan utk mati dan merasa cinta kpd ALLAH

  • Hak kpd kubur: membuang tabiat suka mneabur fitnah, tabiat kencing merata-rata, memperbanyakkan solat tahajjud dan membantu org yg dizalimi.

  • Hak kpd Munkar dan Nakir : tidak berdusta, berkata benar, meninggalkan maksiat dan nasihat menasihati.

  • Hak kpd mizan(neraca timbangan amalan pada hari kiamat): menahan kemarahan, byk berzikir, mengikhlaskan amaln dan sanggup menahan kesulitan.

  • Hak kpd sirat(titian yg merintangi neraka pada hari kiamat): mmbuang tabiat suka mengumpat, warak, suka membantu orang beriman dan suka berjamaah.

  • Hak kpd Malik(malaikat penjaga neraka): menangis lantaran takutkan ALLAH s.w.t, berbuat baik kpd ibu bapa, bersedekah ketika terang-terangan serta sembunyi dan memperelokkan akhlak.

  • Hak kpd Ridhzuan(malaiakt penjaga syurga): merasa redha kpd qadha’ ALLAH, bersabar menerima bala, bersyukur ke atas nikmat ALLAH dan bertaubat dr melakukan maksiat.

  • Hak kpd Nabi MUhd SAW: berselawat ke atasnya, berpegang dgn syariat, bergantung kpd al sunnah (hadith), menyayangi para sahabat dan bersaing dlm mencari kelebihan dari ALLAH.

  • Hak kpd ALLAH s.w.t: mengajak manusia ke arah kebaikan, mencegah dari kemungkaran, menyukai ketaatan dan membenci kemaksiatan.


118 thoughts on “10 PESANAN IMAM SHAFIE YANG PERLU DIIKUTI

  1. Alhamdulillah,
    Laman web ini amat berguna sekali, saya doakan semoga anda diberi ‘Inayah dan Hidayah-Nya dalam meneruskan amanah yang diwajibkan ke atas setiap makhluk-Nya ini.

    Semoga kita digolongkan dari kalangan orang-orang yang Soleh dan diredhai-Nya.

  2. semoga kita boleh Perbaiki kesilapan lalu dan bertaubat kepada-NYA. Bersama-samalah kita berdoa mengharapkan rahmat dari Allah S.W.T .
    pEsana ini sangat berguna buat semua.

  3. Subhanallah…betapa sayu bila baca artikel ni. Begitu banyak yang belum dipersiapkan untuk menghadapi semua ini. Namun, masih ada lagi segelintir umat Muhammad yang begitu leka dengan nikmat dunia semata-mata.

  4. minta izin untuk copr artikal ni…semoga kita semua umat islam mendapt keberkatan oleh yang maha esa..

  5. Tq ..krn byak ilmu yang dpt dari blog ini..semoga anda sentiasa sihat dan dapat menyebarkan dakwah spnjang hidup anda/Ustaz..izinkan sya mencedok ilmu dari blog ini.. Terima Kasih sekali lagi.

  6. ahamdulillah.. bagus sekali. dapat luaskan ilmu. mohon di buat salinan artikel ini. syukran.

  7. Terimakasih kepada pemilik blog ini..insyaallah kita sama sama menegakkan syiar islam di muka bumi yang kian mendung hari ini..

  8. Pingback: : MuscoM : » Blog Archive » 10 Pesanan Imam Al-Shafi’e

  9. salam…erm terima kaseh krana wat artikel nie..izinkan ana copy untuk pengetahuan kita bersama…wassalam…

  10. Bagaimana untuk mencintai Allah? adakah hanya dengan sembahyang lima waktu, puasa, Zakat, menunaikan haji dan meninggalkan segala yang dilarang sudah mencukupi utk mendapat cinta Allah. Kenapa manusia telah melakukan semuanya masih belum mendapat cinta Allah?

  11. semoga anda diberkati Allah. sy minta izin untuk ambil salinan artikel ini………sungguh berfaedah sbg peringatan kpd kita yang alpa…

  12. Allah Engkau bukakan pintu-pintu kelebihan Mu utk hamba MU ni…yg mberi tahu saudara2nya ttg Ke Agungan Mu Ya Allah dan berikan kbahagian pd hidupnya dunia dan akhirat amin

  13. Terima kasih kpd pemilik blog ini. Semoga usaha baik anda diberkati Nya. Teruskan usaha ini bagi faedah semua.
    Mohon izin salin.

  14. Pingback: PESANAN IMAM SHAFIE YANG PERLU DIIKUTI « ""Renunglah dengan mata hati..pasti terbuka kunci…""

  15. Moge dengan adanya inf0-info sebegini dpt membimbing hati kita menuju ke jalan Illahi…dan diterangkan hati-hati kami..Amin.. Saya suke Cari maklumat sebegini dan Berharap dpt membantu saya utk meningkatkan kesedaran dlm diri..

  16. assalamualaikum

    wah baguse kta2 hikmahe imam Syafi’i
    ana ijin untuk copy ya
    kita sebarkan bareng – bareng ilmu yang bermanfaat
    jazakumullah

  17. Assalamualaikum…
    syer mintak izin tuk copy sume yg syer suka….

    syer arap awak halalkan yer…

    thanx

  18. salam…
    saya nak copy about 10 pesanan imam shafie untuk hamba2 allah yg laen…agar mereka tahu lebih mndalam tentang islamm…..alhamdulillahh…tq

  19. Assamualaikum.

    terima kasih atas perkongsian ini. Banyak pengajaran yang dapat dipelajari darinya. Sama2 kita renung2kan nye.

  20. Salam….Sungguh Bermanfaat kata-kata di laman ini…semoga Allah memberkati apa anda lakukan….izinkan ibu share kata2 ini…amin

  21. Asalamu’alaikum, minta izin ‘copy & paste’ apa2 bahan yang sememang baik daripada anda. Tk. Masya’allah

  22. Pingback: 10 Pesanan Imam Shafie Yang Perlu Diikuti | Paaduu

  23. sungguh bagus kata-kata pesanan imam syafie ni.. mnjadi panduan hdp kt sume.. mtk izin share ye.. utk tjuan bdkwah ssama kt.

  24. alhamdulillah.. semoga kita medapat barakah dan menjadi orang2 yang beriman dan berjihad dijalanNYA..amin..ya rabb.. mnta izin copy artikel ya..syukran. jazakallahu khairan. wassalam.

  25. Assalamualaikum…laman yang sangat berguna bagi diri saya…mohon share sebarang maklumat dari laman ini sebagai ingat-mengingati pada diri saya dan yang lain…terima kasih…

  26. Pingback: Kini2u.Com » Blog Archive » 10 PESANAN IMAM SHAFIE YANG PERLU DIIKUTI

  27. Hmm is anyone else encountering problems with the pictures on this blog loading?

    I’m trying to determine if its a problem on my end or if it’s the
    blog. Any responses would be greatly appreciated.

  28. “10 PESANAN IMAM SHAFIE YANG PERLU DIIKUTI | Laman Nurani” riteturnonly.
    com was a fantastic blog post. If merely there were even more web blogs similar to this excellent one on the net.

    Anyhow, thanks a lot for your precious time, Derek

  29. subahanallah, ku bsyukur kpd Allah di beri kesempatan tuk mbca ruangan ini, alangkah indahnya jika kita dpt praktikn dlm dri. Semoga kita tergolong kepada para solihin n para siddiq. Amin ya Rabbi ruangan ini sungguh bermkna. Allah humma sholli ala sayidina wa maulana Muhammad s.a.w…

Tinggalkan komen